I høst ble den ideelle organisasjonen Golden Colombia stiftet av de to forretningsmennene og tidligere Ulriken Eagles-spillerne Øystein Schjetne og Trond Gullaksen.

— Jeg har vært mye i Colombia, både som student og i forbindelse med jobb. Samtlige europeere som reiser dit blir helt fjetret. Landet er så fascinerende, men samtidig sliter det med store problemer, sier Schjetne.

Han sikter blant annet til de tre millionene som er flyktninger i eget land.

— Mange bor i slumområder i utkanten av de store byene, der barna er uten mulighet for skolegang. Det er tragisk at det skal være sånn i et land med slike ressurser, sier Schjetne.

Stiftelsen skal jobbe med sosiale barne- og ungdomsprosjekter i landet, og har innledet et samarbeid med den colombianske artisten Shakiras humanitære stiftelse, Fundación Pies Descalzos, for å tilby utdanning til flyktningbarn.

Finansieres med frukt

I april startet 50 barn mellom 10 og 13 år på et ettårig intensivkurs i Bogotá. Elevene har lært å lese og skrive av frivillige organisasjoner, men har aldri gått på skole før. I Bogotá skal de gjennomgå pensum for barneskolen, slik at de er i stand til å fortsette på ungdomsskolen.

— Det er vanskelig for en 13-åring å delta i en klasse full av seksåringer. Her går de på skole med jevnaldrende, og tilsvarende prosjekter andre steder i landet har fått gode resultater, sier Gullaksen.

Stiftelsens arbeid skal finansieres av inntektene fra Golden Colombia Fruit Bar, som åpner på Vetrlidsallmenningen i slutten av denne måneden.

— Colombia har rundt 1200 fruktslag. De bruker frukt til alt mulig, fra morgen til kveld, og smakene er helt utrolige, sier Linda Prestegård, daglig leder.

Det skorter heller ikke på ambisjonene: Gründerne ønsker å utvikle fruktbaren til en internasjonal kjede.

En colombiansk kanal

Halve baktanken er å sette Colombia på kartet på en positiv måte og forbedre landets rykte.

— De fleste byene har en lavere kriminalitet enn for eksempel Washington, men det vet ikke folk noe om. Colombianerne havner også til stadighet helt i toppsjiktet på undersøkelser som måler befolkningens lykkefølelse. Vennligheten og livsgleden du møter er helt utrolig, sier Gullaksen.

— Meningen er å åpne en kanal, å gi et annet og mer positivt møte med Colombia, sier Schjetne.

Baren blir en såkalt social business. Stiftelsen eier en tredjedel av fruktbaren, og får en tilsvarende andel av overskuddet.

— Dette er noe jeg tror vi kommer til å se mer og mer av. Folk vil gjerne drive med noe som har et positivt formål, i stedet for å bare tjene mer penger, sier Schjetne.

Helge Sunde