I Håkonsgaten begynner Nova House å ta form. I mars skal alt stå klart til innrykk fra gjester som vil ha litt mer stil og eleganse. De hotellansatte skal ikke ha uniformer, men gå i klær fra den nyåpnede Filipa K-butikken i hotellets første etasje, og fra Nova i Gågaten på Nordnes. Du skal tilbys produkter fra butikkene inne på hotellrommet ditt. Alt fra lyssettingen i gangene til blandebatteriene på badet skal minne deg om at du gjester et annerledes hotell.

Føler seg trygge

— Man kan ikke bare avlyse alle planer fordi om markedet er turbulent. Folk har behov for klær og hotellrom selv om det er vanskelige tider, påpeker Ib Jensen i Jensen Holding AS, som står bak butikk- og hotellplanene.

Hittil har ikke firmaet merket så mye som de fryktet til finanskrisen. Omsetningen hos Nova er redusert, men ikke betydelig. Ib Jensen føler seg trygg på at hotellplanene ikke er feilslått.

— Har dere vurdert å snu?

  • Nei. Bergen har en god turistnæring, og det er stort sett alltid fullbooket i sentrum. Jeg føler meg trygg på at dette går bra.

Planleggingen av Nova House begynte for rundt fire år siden.

— Hadde dere begynt på et slikt prosjekt i dag?

  • Nei. Men det er først og fremst fordi det ville vært ekstremt vanskelig å få finansiering. Vi er likevel trygge på at prosjektet vårt har en solid økonomi, sier Jensen.

Vil utvide enda mer

Mandag for halvannen uke siden åpnet en tredje avdeling av Dada Hårstudio, tidligere Kick. Denne gangen i Gågaten på Nordnes.

— Vi startet Kick i 1988. Det var ikke akkurat oppgangstider da heller, sier eier Geir Askeland.

  • Egentlig er det veldig spennende; i dårlige tider må man legge mer i det for å få ting til å gå. Man må skjerpe seg og levere en enda bedre vare. De som klarer det overlever, tror han.

— Har du ikke hatt så mye som en kald tå underveis?

  • Nei. Hvis vi finner et lokale i det rette miljøet, kan det godt hende vi åpner enda en salong. Det høres kanskje naivt ut, men jeg tror at de som klarer å etablere noe nytt i nedgangstider, har et enda bedre potensial i oppgangstider, sier Askeland.

Mer redd fashionkrisen

Da Monica Gaustad fikk tilbud om å åpne frisørsalong i Hotel Norge, kunne hun ikke si nei. Finanskrise eller ei. 1. desember åpnet Vogue.

— Det er klart jeg blir litt nervøs når alle hausser opp denne krisen, men jeg må bare ha is i magen, sier Gaustad.

Fra før av driver hun en frisørsalong i Hollendergaten. Den akter hun å beholde.

  1. november åpnet Moods of Norway sin første butikk i Bergen på Torgallmenningen.

— Det har gått over all forventning siden vi åpnet, sier en av gründerne, Simen Staalnacke.

— Vi er selvfølgelig spente på hvordan det går etter jul, for vi åpnet i den beste tiden. Men vi er et lite nisjemerke og jeg tror ikke vi er like utsatt som mainstreamaktørene.

Designeren er dessuten sikker på at de glade klærne deres vil behøves i tiden som kommer.

— Det viser seg at klessalget ikke er så utsatt som folk tror. Når det er nedgangstider vil folk ha fargerike, glade klær. Og vi er jo veldig glade i farger, fastslår Staalnacke.

— Vi er egentlig mer opptatt av å løse fashionkrisen enn finanskrisen, legger han leende til.

Helge Skodvin
Helge Skodvin