7. januar kommer samferdselsminister Liv Signe Navarsete til Bergen for å ta første spadetak på bybanestrekningen fra Bergen sentrum til Nesttun.

Den høytidelige handlingen finner sted i Kaigaten, som fra da av vil være stengt for all gjennomkjøring så lenge anleggsarbeidene pågår.

Torsdag 20. desember ble fem kontrakter for grunnarbeider undertegnet. De fem entreprenørene som har fått kontrakter er: Svein Boasson AS, NCC Construction AS, Fyllingen Maskinstasjon AS og Veidekke Entreprenør AS.

Historisk dag

– Nå er vi i gang. Dette er en historisk dag, sier prosjektleder for Bybanen, Rune Haugsdal.

I første omgang dreier det seg om grunnarbeidene langs strekningen. Tre kontrakter gjenstår av dette. Disse vil bli inngått i løpet av januar måned.

Neste fase i anleggsarbeidene blir selve fundamentet for Bybanen. Da skal det legges et tykt og stabilt betongdekke på hele strekningen, og der skal skinnene monteres. Kontraktene for dette vil bli inngått i løpet av 2008. Kontrakten som antakelig få de mest vidtrekkende konsekvensene for folk flest, har gått til Svein Boasson AS. Bergensfirmaet skal utføre grunnarbeidene for Bybanen på strekningen Byparken til Fjøsangerveien ved Bystasjonen.

– Ta bussen

Rune Haugsdal, legger ikke skjul på at Bergen by og bergenserne går inn i en krevende periode. Han er mest spent på hvordan det går med trafikken fra sør mot sentrum når Inndalsveien blir stengt fra sommeren.

Men Haugsdal lover at Inndalsveien ikke skal stenges før det nye krysset Fjøsangerveien/Minde Allé er helt ferdig og tatt i bruk.

– Uansett vil vi oppfordre folk til å ta buss i denne perioden, sier Rune Haugsdal.

NYE «GAMLE» NYGÅRDSBRO: Omtrent slik vil det ta seg ut ved Strømmen om to-tre år. Bybanen kjører da på Gamle Nygårdsbro, mens biltrafikken krysser over til Solheimsgaten, Danmarks plass og Møllendalsveien på en ny bro.ILLUSTRASJON: BYBANEKONTORET