• Jeg er usikker på om Bergen trenger en attraksjon for barn som Tusenfryd og Kongeparken. Reiselivsbransjen i Bergen satser på de gråhårede. De legger igjen mer penger enn barnefamiliene.

Reiselivsdirektør Ole Warberg (bildet) i Bergen sier dette på telefon til Bergens Tidende. Warberg er på ferie med kone og to barn i England. BT rakk å snakke med ham like før han og familien skulle sette seg på et fly til Spania for en sol— og badeferie der.

I en kommentarartikkel lørdag slo BTs sjefredaktør Einar Hålien fast at for norske barnefamilier er Bergen en kjedelig by. «Vi har Bryggen, Fisketorget, Fløyen, og et akvarium som mest av alt likner et museum. Vi har gråhårede cruiseturister og bobilister med alt de trenger om bord. Men gi meg en god grunn til at barnefamilier skal legge ferien til Bergen» skrev Hålien.

- Målgruppen tilfreds

Han hevdet at ingen by i Norge har et bedre utgangspunkt for å videreutvikle reiselivsnæringen enn Bergen.

Warberg er enig med Hålien i at Bergen mangler en attraksjon som Tusenfryd og Dyreparken - attraksjoner som tiltrekker seg barnefamilier fra hele landet.

— Reiselivsbransjen i Bergen har tradisjonelt satset på kundegruppen godt betalende, gråhårede, voksne mennesker, sier reiselivsdirektøren.

— Bransjen har gjennom mange år utviklet sine produkter ut fra denne kundegruppens behov. Bergens attraksjon er det sjarmerende urbane og naturen rundt. Målgruppen er tilfreds med det vi tilbyr dem. Reiselivsbransjen er relativt fornøyd med det den får igjen for det strategiske valget som er gjort, sier han.

- Bergen ikke kjedelig

— Det er feil å påstå at vi har et kjedelig tilbud til gjestene som kommer til Bergen. Når det er sagt, kan jeg si meg enig med BT-redaktøren i at det hadde selvsagt vært kjærkomment med en attraksjon tilsvarende Tusenfryd også her i byen. Men det vil kreve 400 - 500 millioner kroner å bygge opp et slikt tilbud. Om noen vil satse så mye penger, er de selvfølgelig hjertelig velkommen til Bergen. Skulle det være liv laga, må det ha tiltrekning på lokalbefolkningen. Barnefamiliene er stort sett på ferie i slutten av juni og i juli måned. Det vil være en altfor kort sesong for en storinvestering som dette, sier Warberg.