Alle jobber de for at hordalendinger skal bruke mer kollektiv transport. Men ikke alle av dem er like miljøvennlige og følger egne råd.

Se video

Aftenposten spurte før helgen 11 av de mest sentrale kollektivtoppene i Oslo om det samme. Av disse innrømmet fire at de kjørte bil hver dag, selv om de hadde frikort på buss, T-bane og trikk.

I Tide har ledelsen og de ansattes egen bruk av buss vært oppe som tema i uformelle anledninger.

— Det står for mange privatbiler oppe på Nattland der bussene er parkert. Vi har derfor diskutert tiltak for å øke vår egen bruk av kollektiv transport, sier konsernsjef Dagfinn Neteland.

— Jeg synes absolutt vi i ledelsen bør bruke kollektivmidler. Vi er eksempler for andre, sier kommunikasjonsdirektør Arild Sondre Sekse.

Også i Tide har de frikort med buss, men ikke alle i ledelsen bruker det like flittig.

Går tur i stedet

Konsernsjef Dagfinn Neteland bor i Ulriksdalen og har ikke busstilbud ned til Møllendalsveien.

— Jeg kjører nok bil oftere enn jeg går. Det har sammenheng med at jeg hver morgen går på tur innover i Isdalen med hunden. Det tar såpass mye tid at jeg prøver å spare inn igjen litt når jeg kjører til jobb. Men det er klart at det er bekvemmelighet, og gamle vaner som er vonde å vende her, sier han.

Har endret seg

Styreleder Mette Nora Sætre jobber nå mest hjemmefra på Helleneset.

— Men når jeg skal til sentrum tar jeg som regel buss. Det begynte jeg med for noen år siden. Sønnen min ville helst ta bussen når vi skulle på kosetur om lørdagen. Dette, og miljøaspektet, har nok gradvis endret mine vaner, sier Sætre.

Da hun jobbet på Sartor Senter på Sotra kjørte hun imidlertid egen bil.

— Busskifte i sentrum ble for tungvint, og tok for mye tid, sier hun.

Jogger hjem igjen

Direktør for strategi og forretningsutvikling Bjørn O. Børnes bor i Klokkarvik på Sotra og kjører for det meste bil til jobben.

— Busstilbudet til Straume er godt. Og en til to dager i uken kjører jeg dit og tar bussen derfra inn til byen. Jeg kan selvfølgelig prøve å produsere noen unnskyldninger, men jeg både burde og kunne tatt bussen mer, sier han.

Administrerende direktør i Tide reiser, Rita Brokstad , bor på Skansemyren og innrømmer nølende at hun ofte kjører til jobb, selv om veien ikke er så lang.

— Mannen min jobber på Haukeland så vi kjører ofte sammen. Men vi har bare en bil, så hvis det ikke passer å kjøre sammen så tar jeg buss eller går, sier hun.

Atle Harald Sandtorv er økonomidirektør og bor på Laksevåg.

— Jeg tar bussen til byen halve uken og jogger hjem igjen. De dagene jeg tar bilen så er det for å hente barn fra skolefritidsordningen, sier han.

Kjører sommerhalvåret

Administrerende direktør for Tide Buss, Idar Sylta bor på Søfteland.

— Jeg kjører stort sett bil i sommerhalvåret og tar bussen i vinterhalvåret, sier Sylta. Om vinteren tar det 35 minutter å komme seg på jobb med buss.

Direktør for konsernstab Geir Olav Mandt har en smule dårlig samvittighet.

Han bor i Morvik i Åsane og bruker for det meste bil til jobb.

— Jeg er ikke veldig flink og bevisst på det der. Og det skyldes nok tidsbesparelse og bekvemmelighet. For busstilbudet fra Morvik er bra, sier han.

For kommunikasjonsdirektør Arild Sondre Sekse blir det desidert kjappest å sykle til jobb. Og det gjør han hver eneste dag fra Årstad/Landås området.

— Det er en bevisstgjøringsprosess på gang i selskapet i forhold til miljø, sier han.

BT klarte ikke å komme i kontakt med administrerende direktør i Tide Sjø, Geir E. Aga i går.

Skodvin, Helge