• Vi er stolte av å være med på å forandre Bergen. Etterpå kan jeg si: «Dette var jeg med på, jeg var med på å bygge Bybanen».

bt.no besøkte anlegget som har fått betegnelsen «Inndalsveien nord». Byggeplassen strekker seg fra Svaneviksveien til Fabrikkgaten. 70 menn med ulik bakgrunn har sitt daglige arbeid her.

— Vi bruker mye energi på å holde sammen limet i organisasjonen. Her er mange ulike personligheter som tidligere selv har drevet egne byggeplasser. Nå må de jobbe i team, sier prosjektansvarlig Sigmar Tveit.

Snurrebilde-spesial:

Han jobber for Fyllingen Maskin AS, en av entreprenørene som har fått i oppdrag å bygge Bybanen.

— Dette er det største og mest utfordrende prosjektet vi har vært med på. Stemningen er god, og det har egentlig gått veldig fint så langt, sier Tveit.

Han forteller om hektiske dager, om prøving og feiling og tidsfrister.

Egen rase

Men det han irriterer seg mest over, er frekke bilister som ikke respekterer stengte veier.

— Bilister er en egen rase. De viser lite hensyn til anleggsdriften og forsøker å finne smutthull selv om veiene er stengt. Vi har faktisk opplevd at en bil kjørte rett inn på anlegget. Sånt kan skape farlige situasjoner, sier Tveit.

Flere naboer og butikkeiere langs traséen fortviler mens arbeidet pågår.

— De må bare holde ut. Beliggenheten blir helt praktfull når vi er ferdig, sier Tveit.

Var skeptisk til Bybanen

Trond Skage (25) er forskalingssnekker. Han har blant annet vært med på å støpe rampen ned til det som skal bli verkstedet for Bybanen.

— Dette er den største jobben jeg har vært med på, sier han.

Selv var Skage lenge skeptisk til hele Bybanen.

— Jeg tenkte mest på hvordan det skulle gå med trafikken midt i all gravingen. Jeg har mer troen på prosjektet nå. Det kommer til å bli veldig stilig til slutt, sier han.

Ville gjøre noe nytt

Jens Erik Lundstrøm (53) har jobbet som asfaltarbeider i 38 år.

— Jeg var lei og måtte finne noe nytt. Dette trives jeg veldig bra med, sier Lundstrøm.

Han er ansatt som maskinkjører og legger grunnlaget for skinnegangen.

— Her går det på milimeteren, alt gjøres med pinlig nøyaktighet, sier Lundstrøm.

Konsentrert og nøye

Noen av oppgavene til Odd Flateråker (34) er å grave grøfter og legge ned nye vann- og avløpsledninger.

— Det er til tider veldig hektisk, men vi er blitt en fin og sammensveiset gjeng. Det er fint å tenke på at jeg etterpå kan si: «Dette var jeg med på, jeg var med på å bygge Bybanen».

Flateråker tror de fleste på anlegget også er litt stolte over at de er med på å skape noe helt nytt i Bergen.

— Alle er veldig konsentrerte og nøye, forteller han.

Les også: Baner seg frem

Puslespill

Audun Andersen (28) er maskinfører. Han står for mye av arbeidet med den store gråsteinsmuren i Inndalsveien.

— Det er kjempegøy å lage en slik mur. Man ser veldig fort resultater, sier Andersen.

Muren er 75 meter lang og rundt seks meter på det høyeste. De største steinblokkene er to meter brede og 80 cm høye. I tillegg bygges det halvannen meter innover.

— Det er litt av et puslespill å få alle steinene til å passe. Linjene må være fine, sier Andersen.

Gleder du deg til Bybanen? Si din mening.

ANE BØRHAUG
ANE BØRHAUG
ANE BØRHAUG