Førstehjelpsopplæringen i grunnskolen kan få en helt ny vending. I alle fall dersom UiB-student Stian Engrønning får det som han vil.

Gjennom masteroppgaven utvikler han i disse dager spillet, hvor bloddråpen Puls skal lære 6. og 7. klassinger å redde liv.

Engrønnings egen interesse for førstehjelp dannet sammen med en noe utradisjonell sommerjobb, bakgrunnen for ideen.

  • Nederst i saken kan du teste dine egne førstehjelpskunnskaper!

Lærer avansert livredning

— Jeg jobber som gruveguide om sommeren. Når man er flere kilometer inne i fjellet, må man kunne hjelpe hvis folk får problemer med helsen. I tillegg mener jeg opplæringstilbudene innen førstehjelp ikke er gode nok for de yngste. Læreplanene sier at man skal lære grunnleggende førstehjelp, men definerer ikke hva dette innebærer. Dermed blir det opp til den enkelte lærer hva man går gjennom og ikke, sier studenten.

PULS: Bloddråpen som guider elevene i spillet har navnet Puls.
Skjermdump
BELØNNING: Når et nivå er bestått, får elevene fortsette til neste. Belønningssystemet skal motivere barna til å lære.
Skjermdump

Prototypen av spillet er allerede klar. Neste uke testes den for første gang ut på elever i 6. klasse.Etter helt grunnleggende kunnskap, som å ringe 113, blir elevene tatt med videre til mer avansert livredning som hjerte— og lungeredning og håndtering av en blødende pulsåre.

På barnas språk

Oppbygningen er lagt opp som de fleste andre dataspill: For å komme til neste nivå, må man først prestere på det under.

Ved å lese flere bøker beregnet på aldersgruppen spillet er ment for, har han også sørget for at det er brukt et pedagogisk godt språk.

— Det baserer seg på et belønningssystem, som igjen skal motivere barna til å lære seg innholdet. Man starter med en teoretisk tekst, og går så over til spørsmål. Svarer man riktig, åpnes neste nivå som en premie, forklarer studenten.

Nå håper han at alle skoler i landet etter hvert skal ta i bruk spillet. Og selv om forretningsmulighetene nok er store, har han så langt ikke tenkt så mye på akkurat det.

— Det finnes ikke et slikt spill for barn på markedet fra før, så i utgangspunktet kan man nok tjene godt på det. Men det har ikke vært fokus til nå, sier studenten.

Positiv respons fra Røde Kors

Administrerende direktør hos Røde Kors Førstehjelp, Fredrik Andre Aasebø, har allerede hørt om det nye spillet som er under utvikling. Han ser positivt på ideen.

— Røde Kors har et mål om at alle skal kunne førstehjelp, og at alle skal ha en vilje til å bruke dette om det blir nødvendig. Om dette spillet kan gi elevene ny og god kunnskap om hvordan man skal reagere, så synes vi dette er veldig positivt, sier Aasebø.

Han understreker likevel at teorien også må følges opp med praksis, for at man skal lære førstehjelp godt nok.

— Den praktiske treningen er viktig. Derfor må man også ha for eksempel trening med dukker for å lære seg hjerte- og lungeredning, sier den administrerende direktøren.