— Jeg skulle med SAS sitt fly til Oslo, kl. 08.10 forteller en av passasjerene, Nils Lokøen, til bt.no.

— Over høytaleranlegget ble jeg bedt om å gå til gate 28, men der sto det Haugesund på skjermen. Jeg gikk derfor til den utgangen Oslo-flyet vanligvis går fra. Der ble jeg bedt om å tilbake til gate 28. Da jeg kom tilbake til den, sto det fortsatt Haugesund på skjermen og flyet var gått, sier Lokøen oppgitt.

— Tavlene viser feil, det informeres over høytaleranlegget men folk oppfatter ikke det som blir sagt. Til slutt ble skjermene slått av. Det er mye kjefting og det er mange som ikke har nådd flyene sine. Seksjonsleder ved terminal tjenester ved Avinor Flesland, Magne Hamre bekrefter problemene og beklager det inntrufne.

— Det som har skjedd er at vi har skiftet en server som elektronisk styrer alle publikumsskjermene våre. I forbindelse med den utskiftingen var det en del datafiler som ikke var kompatible med det nye systemet. Disse måtte legges inn igjen manuelt, forklarer Hamre.

— Feilen gjorde at gate-nummeret på skjermen ble feil, men flyene sto parkert slik de skulle. Det kan være passasjerer som ikke har kommet seg med, men alle flyene kom seg av gårde.

Skjermene viste dermed feil i over en time, men feilen er ifølge Hamre rettet opp nå.

— Det var et hendelig uhell innen data. Vi håper jo på at slikt ikke skal skje, men dette er så komplekst at det er vanskelig å få med seg alle detaljene, sier han.

— Nå er vi oppe og går.

— Vi har hatt problemer, men vi informerer så godt vi kan over høytaleranlegget, sier en av dem. bekrefter SAS-ansatte overfor bt.no når vi ringer.

— Har dere fått mye kjeft?

— Det er veldig mange som har vært sure på oss i dag.