Går det som leder for Crazy Daisy-konsernet i Norge, Henrik Larsen ønsker, skal Bergen få en ny attraksjon i form av en stor ferge — en «Showboat» - hvor det kan festes, danses og underholdes. Båten ligger i Århus i Danmark, klar til å seile.

— Vi har en søknad liggende hos Bergen kommune om å få seile en stor ferge inn til byen. Det skal bli en skikkelig «showboat» med forskjellig underholdning, forteller Henrik Larsen til Bergens Tidende. - Bergen har størrelsen og det flotte havnemiljøet kan man gjøre mye med. Dette vil bli en turistattraksjon i byen, tror Larsen.

Bergen er interessant

Konseptet med «Showboat» er tilrettelagt for «unge mennesker over 18 år» som «møtes og underholdes i pene, festlige og eksklusive omgivelser».

Får ikke det danske konsernet gjennomslag for å seile festfergen til Bergen, betyr det ikke at danskene dropper Bergen. - Bergen er en meget interessant by, det er sikkert, slår Henrik Larsen fast.

Diskotekskonsernet Crazy Daisy har som mål å etablere opp mot 30 steder over hele landet. Et ambisiøst mål, men selskapet har siden den spede begynnelsen i Vejle i 1990, vokst til 45 nattklubber over hele Danmark.

På sitt norske erobringstokt har danskene blant annet fått med seg en solid støttespiller i eiendomskongen Olav Thon, som blant annet eier lokalene hvor Crazy Daisy driver nattklubben Tiger Tiger i Oslo.

Lite profesjonelt i Norge

— Nordmenn er dem som ligner oss dansker mest. Både med måten de fester på, og med tanke på humør og sinnelag. Dansker har et sterkere bånd til nordmenn enn svensker, sier Henrik Larsen.

Det er imidlertid ikke hele forklaringen på hvorfor de satser på ekspansjon i det norske fremfor det svenske markedet.

— Vi har undersøkt markedet i Norge. Jeg mener at de ikke kjører så profesjonelt i den bransjen som i Danmark og Sverige, mener Larsen og sikter særlig til service og underholdning. - Vi bruker veldig mye energi og tid på å utdanne personalet vårt. De skal yte skikkelig service. Vi selger ikke sprit, øl og vin. Vi selger opplevelser.

Skal lære nordmenn å feste

Men Henrik Larsen og Crazy Daisy mener absolutt at de har noe å lære bort.

— Nå skal vi lære nordmenn å feste. Vi har eksportert vår danske sjarme til Norge - og det trenger de, sier han til Berlingske Tidende. Overfor Bergens Tidende er tonen noe mer dempet.

— Vi skal selge kontrollert festing, sier Henrik Larsen, og legger til at den strenge norske alkohollovgivningen i så måte kan være en fordel.

Crazy Daisy ble i sommer knyttet til ville fester hvor norsk ungdom drakk seg sanseløst berusete på et av kjedens diskoteker i Løkken. Til Berlingske Tidende forteller Henrik Larsen hvorfor konsernet ikke etablerer seg i Norge under samme navn og slagord - «Så lenge vi er stive, er vi live» - som i Danmark: - Det tør vi simpelthen ikke bruke i Norge. Men festene skal være like morsomme, lover Hansen, som mener de har et konsept som passer godt til den norske mentaliteten.

— Nordmenn er jo nærmest Nordens spaniere, sier han. - Festlige, hyggelige og litt dovne.