Dermed får Braathens enda mer konkurranse på en av sine tunge kystruter. For noen uker valgte også Norwegian å forsøke seg på Bergen — Stavanger fire dager i uken.

DAT skal fly hver dag unntatt lørdag. Mandag og fredager blir det to avganger mellom Flesland og Sola henholdsvis på formiddags- og kveldstid. Tirsdag, onsdag og torsdag blir det en kveldsavgang, mens søndagsavgangen er lagt til tidlig ettermiddag. Alle avganger har også viderekorrespondanse til DAT's flyrute mellom Bergen og Florø. På mandager, fredager og søndager er det også videreforbindelse mellom Stavanger og Jylland.

— Vi har stor tro på å kunne fly lønnsomt på Bergen - Stavanger, sier markedssjef i DAT, Bjarne Rasmussen, til Bergens Tidende. Allerede i dag er det en del passasjerer - særlig oljeansatte - som reiser mellom Florø og Stavanger, og som må bytte både fly og flyselskap i Bergen. Nå kan vi tilby dem transport hele veien selv. De kan ta fly fra Florø på kveldstid til Flesland, og samme fly fortsetter til Stavanger etter kort mellomlanding.

— Vi har også en del oljeansatte som flyr fra Jylland til Florø. De reiser gjerne med DAT til Stavanger, må over på Braathens, til Bergen, for så å fortsette med DAT til Florø. Dette er både upraktisk og kostbart for kunden. Tilsvarende blir det motsatt vei. Dessuten kan vi tilby lave priser. Billigste billett Bergen - Stavanger blir 250 kroner hvis man bestiller på internett, legger Rasmussen til.

DAT skal fly Bergen - Stavanger med et 50 seters fly av typen ATR 42.

Det danske flyselskapet vil også satse på å transportere flere danske turister til Vestlandet. Fredag 17. oktober har DAT invitert over 20 danske journalister og reiselivsfolk fra Jylland på besøk til Bergen og Florø.

— Dette blir en viktig markedsføring av Vestlandet på Jylland. Vi tror både Bergen og Sunnfjord kan bli populære feriemål for danske turister. Derfor vil vi satse på billige flyreiser og pakketilbud neste år, sier Rasmussen.