Planen er likevel at «Stavangerfjord» skal være tilbake i rute fra Bergen mandag ettermiddag, forteller administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line AS.

Nok en gang var det gassmotorene fra Rolls Royce som ga «Stavangerfjord» problemer. Eller mer presist, programvare som styrer gasstrømmen til motoren.

Båten var ute i rom sjø vest for Jæren da problemene meldte seg.

— Ubehagelig

En passasjer beskriver det som svært ubehagelig da skipet ble liggende og rulle.

— Det var ingen panikk om bord, men det var veldig ubehaglig, forteller passasjeren, som vil være anonym.

- Var situasjonen kritisk der utenfor Jæren?

Administrerende direktør Fardal svarer:

FÅR HJELP: To slepebåter ekskorterte danskebåten tilbake til Stavanger
2211-TIPSER

— Bølgehøyden var fire meter, så det var ikke sjø av betydning. Skipet stengte av to av fire motorer og skipet ble liggende stille, før mannskapet fikk vendt baugen opp mot vinden. I slike situasjoner har skipet fire sidepropeller som drives av dieselmotorer. Etter en stund fikk vi opp gasstrykket igjen og rekvirerte så to slepebåter som fulgte oss tilbake til Risavika. Vi helgarderte oss med tanke på sikkerheten, litt sånn både buksesele og belte.

Setter inn reserve

- Hva gjør dere nå?

— Nå blir «Stavangerfjord» liggende i Risavika. Eksperter fra Rolls Royce er på vei ned fra Bergen. De vil hjelpe oss å finne feilen i programvaren.

VM-FINALE: Deltakere i VM i bord-ishockey kom sterkt forsinket til Voss på grunn av problemer med "Stavangerfjord". Arrangørene fryktet ny runde med forsinkelser da skipet fikk problemer søndag ettermiddag.
PRIVAT

I mellomtiden setter vi inn «Bergensfjord» fra Hirtshals tilbake til Bergen og Stavanger. «Bergensfjord» skulle ligge i ro i Langesund i natt. Så er planen å seile «Stavangerfjord» til Bergen og gå som normalt mandag ettermiddag. De 103 passasjerene som fulgte skipet fra Stavanger søndag, vil få tilbud om å overnatte om bord. Disse må vi finne annen transport til, for ruten som går fra Bergen mandag er allerede full.

— Vi har fått en henvendelse fra en stor gruppe som skal reise med «Stavangerfjord» i morgen. På vei fra Danmark ankom de Voss halvannet døgn forsinket, på grunn av problemer med skipet. I ettermiddag sjekket de nettside og prøvde å ringe kundesenter. Kundesenter var stengt og på nettsiden står det at alt er i rute. Er det ikke naturlig å oppdatere passasjerene når noe slikt skjer?

— Først må vi ha noe å fortelle passasjerene. Kabalen er nettopp lagt, nå starter arbeidet med å oppdatere nettsider og sende tekstmeldinger til passasjerene.

- Barnesykdommer

- Har det ikke vært mye problemer med denne nye danskebåten?

— Jo, vi har hatt barnesykdommer knyttet til de nye gassmotorene. Vi vet at andre rederier har opplevd slikt med tilsvarende motorer. Største problemet har likevel vært forbudet mot å tanke LNG-gass med passasjerer om bord i Norge. Dette er nå løst.

- Dere har bestilt et skip nummer to, som leveres om et halvt år. Er du betenkt når du ser hvilke problemer som har vært med «Stavangerfjord»?

— Det vi sliter med er fintuning av dataprogrammet, noe som må skje på ethvert skip. Alle erfaringer vi gjør oss vil komme til nytte når vi får skip nummer to, ettersom de er helt like, sier Fjord Line-sjefen.