Barn i Frankrike har nylig hatt 50 muligheter til å se forestillingen. Norske barn fikk se den første gang i 2002. Siden har den turnert både i inn— og utland. Men det er første gang bergenske babyer får muligheten til å oppleve den Heddapris-belønnede danseforestillingen. «Tre Mødre - Ex Auditorio» er noe så sjelden som en forestilling for barn i alderen null til tre år.

— Det er jo en fantastisk idé. Vi har gjort «Askepott», «Peter Pan» og «Grinebiteren», som alle er rettet mot barn i en viss aldersgruppe, men aldri babydans, sier kunstnerisk leder i Carte Blanche, Arne Fagerholt. Nesten like henrykt som lille Emma.

— Dette er helt annerledes. Det er plass til 50 stykker i salen, på hovedscenen på DNS, så det er jo et relativt eksklusivt tilbud. Men kun det beste er godt nok, smiler Fagerholt.

En liten danserinne

Det er prøveforestilling i Carte Blanches studio på Nøstet. Men torsdag 17. november kan altså de 50 første barna krype innenfor gardinen som utgjør scenografien på Store Scene, DNS. Inn i koreografduoen DansDesigns verden.

— Synge sang, synge sang, synge sang, ber snart to år gamle Thea Grønner Joner innstendig.

Så, i det Liv Gunnhild Tandberg synger første tone, er Theas ønsker gått i oppfyllelse, og sangbønnen stilner. Straks har sangeren, sammen med danserne Guro Nagelhus Schia og Camilla Spidsøe oppnådd fullstendig tystnad også fra resten av ungeskokken.

Vera Lysnes (2 ½), datter av Carte Blanche-danser Hege Holte Østbye, slektes åpenbart på sin mor, og vil veldig gjerne være med på dansen. Det er smittsomt: Snart er også Emma Been Meland ute på gulvet, også hun datter av en CB-danser, nemlig Lena Meland. Og Emma er av den standhaftige sorten. Hun har slett ikke hastverk med å komme seg tilbake i publikums rekker.

Men så klapper hun også mest henrykt av alle, rent på impuls, litt som om hun befant seg på jazzkonsert.

Krevende konsentrasjon

— Små barn leser godt rytme og omriss.

Det er koreograf Leif Hernes som innlemmer oss i hemmelighetene bak babydans. Hvis det er noen hemmeligheter da.

— Hva er den største utfordringen når man lager dans for så små barn?

— Det er egentlig ikke noen utfordring. Bevegelse kommuniserer like direkte som musikk. Alt består av rytme og form. Det er ganske stor forskjell på barn på null og tre år. Av en eller annen grunn fungerer dette for hele spekteret, sier Hernes.

Sanger Liv Gunnhild Tandberg har vært med på mellom 80 og 100 forestillinger.

— Det har ikke vært en eneste gjennomgang uten en utrolig kommunikasjon med barna, garanterer hun.

I vår gjorde hun, sammen med danser Gry Kipperberg, femti forestillinger i Frankrike. I Bergen er det danserne Guro Nagelhus Schia og Camilla Spidsøe som skal alternere med Hege Holte Østbye og Lena Meland. Og det er spesielt én erfaring Tandberg og Kipperberg vil dele med Carte Blanche-danserne:

— Det er krevende å danse for barn, fordi man må være til stede hele tiden. Være observant og sensitiv, og kontinuerlig sjekke situasjonen. Stikkord er å være så åpen som man kan, anbefaler Kipperberg.

— Av og til må man sette barna på plass, med blikket eller stemmekvaliteten. Det er ikke bare idyll, legger Tandberg til.

Umulig å jukse

For Carte Blanche-danserne er dans for så små barn helt nytt.

— Vi er ikke vant til å tenke så mye på publikum. Vi leverer, så får folk like eller ikke like det, sier Camilla Spidsøe.

— Det er skummelt. Barn er så ærlige på reaksjoner. Voksne følger med, selv om de synes det er kjedelig, påpeker Lena Meland.

— Barn virker veldig korrigerende, er danserne enige om.

Sanger Tandberg kan bekrefte dansernes opplevelser:

— Det går ikke an å jukse, for barna avslører det.

Arne Fagerholt på sin side, håper det voksne publikum kan bli mer som barn når de ser dans.

— Jeg pleier å oppfordre voksne til å bruke sanseapparatet på en annen måte; å bare oppleve bevegelsene og musikken, i stedet for å forsøke å forstå det. Barn forsøker ikke, de bare tar imot og reagerer. Vi som voksne har mye å lære av det, mener han.

PRINSESSE I DANSEN: Emma Been Meland (2) kastet seg med i dansen da Carte Blanche hadde prøvegjennomgang på den Heddapris-belønnede «Tre Mødre - Ex Auditorio» i går. Forestillingen er laget for barn mellom null og tre år. Camilla Spidsøe og Guro Nagelhus Schia danser til sopran Liv Gunnhild Tandbergs sang. FOTO: JAN M. LILLEBØ
BABYDANS: Barn helt ned i ni måneder fulgte spent med på Camilla Spidsøes og Guro Nagelhus Schias dansetrinn. Forestillingen har premiere på DNS førstkommende torsdag. FOTO: JAN M. LILLEBØ