— Vi hadde behov for å fylle på med gass og bunkret opp skipet da vi kom til Stavanger, sier adm. direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

Som BT tidligere har skrevet har ikke passasjerene lov til å være om bord når ferjen skal fylles med gass. Disse ble forvist til terminalen i Stavanger.

— Normalt tanker vi rundt 80 prosent i Danmark. Men akkurat denne gangen måtte vi ha en ekstra tank, forteller Fardal.

Han understreker at i Danmark er det lov å fylle gass mens passasjerene er ombord.

Halvannen time forsinket

Det er første gang siden åpningen at båten ikke har hatt med seg nok gass i forkant av ferden. Fjord Line kan kun fylle gass i Stavanger eller Danmark, og mannskapet ble klar over gassproblemet på vei fra Bergen til oljebyen.

Sent mandag kveld satt i overkant av 300 passasjerer og ventet på å dra videre i Stavanger. Ytterligere 250 skulle også om bord.

— Jeg hadde store forventninger, for dette er den første turen min med ferjen. Disse er nå brutt, dette er kjedelige greier. Vi skulle gjerne fått flere beskjeder, sa en av gjestene til BT under stoppet i Stavanger.

Ferjen dro fra Bergen klokken 14.30 og skulle vært fremme i Danmark klokken 07.00 tirsdag morgen. Gjestene er ifølge Fjord Line blitt tilbudt enkel matservering og drikke.

Forsinkelsen ble til slutt halvannen time.

— Jeg ser den ligger ved kai nå, forteller Ingvald Fardal til bt.no like før klokken ni tirsdag. Han er selv i Hirtsahals, men reiste ikke med ferjen som ble forsinket.

Mulig endring

Ferjen til Fjord Line bruker ifølge Fardal12 tankbiler i uken, og fyller på minimum åtte biler i Hirtshals. Ferjen tanker normalt på søndager.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) stiller seg i et notat til Justisdepartementet positiv til at det kan åpnes for bunkring av flytende gass på passasjerfartøy i Norge med passasjerer om bord. Hittil har dette ikke vært lov her i landet.

— Jeg synes DSB sin innstilling er veldig positivt for både vårt rederi og andre som vil satse på flytende gass som drivstoff, uttalte Fardal til BT i august.

BUNKRER: Her i Risavika utenfor Stavanger produseres naturgassen som danskefergen bruker.
Arkivfoto