Det hele starter gjerne med en e-post. — Disse e-postene har ofte så mange likhetstrekk at jeg tror det er de samme bandene som står bak og prøver seg både hos oss og hos andre hotell i Bergen. Ja, for den saks skyld over hele verden, sier resepsjonsansvarlig hos Ambassadør, Marita Svenskberg.

Informasjonssjef Thomas Midteide i Visa Bankgruppe tror hun har rett i at kriminelle miljøer spesialiserer seg på ulike varianter av kortsvindel der de prøver seg mot svært mange, og over landegrensene.

Det som gjerne har gått igjen hos Ambassadør er en bestilling via e-post, der man ber om to eller tre rom til fire eller seks personer over et par uker. Sånt blir det gjerne litt penger av. Så bruker man et stjålet kredittkort til å betale hotellregningen. Etter et par dager avbestilles rommene, og den påståtte kunden ber om å få pengene sendt tilbake, med da til en annen konto, som de selv disponerer.

Svindelforsøkene er blitt såpass mange og såpass like i formen at Marita Svenskberg ikke svarer på dem.

Slik går de frem

Hun gjorde likevel et unntak med en som i motsetning til de fleste oppga et navn og en adresse. Etter mange utvekslinger av e-post ble bestillingen gjort, og et MasterCard ble trukket for 27.000 kroner. Så kom avbestillingen - fordi konferansen de skulle på i Bergen var blitt avlyst og en stor ulykke hadde samtidig skjedd hjemme. De bad derfor om å få refundert pengene snarest, men da til en Visa-konto. Etter å ha kontaktet både MasteCard og Visa har Svenskberg returnert pengene til MasterCard-kontoen, hvor de kom fra. Dette informerte hun den påståtte gjesten om i går. Nå venter hun spent på neste utspill fra en som kaller seg Lanre Coker - og som neppe har adgang til kontoen der pengene nå befinner seg.

Trenger ikke være stjålet

— Kortet trenger slett ikke være stjålet. Det er nok at svindlerne har kortnummeret og utløpsdatoen for kortet, sier Hans Henrik Tøsdal, som driver Hotell Ambassadør.

Han ble selv svindlet for 40.000 kroner av en drosjesjåfør i Oslo, som ikke stjal kortet, men bare sikret seg kortnummeret og utløpsdatoen. Drosjesjåføren bestilte like etterpå varer for 40.000 kroner i USA ved hjelp av Tøsdals kort.

Både Visa og MasterCard er i ferd med å skifte kort og teknologi, som vil stanse denne formen for svindel. På de nye kortene vil magnetstripen være byttet med en chip som blant annet har den funksjon at sperrede kort ødelegges når de settes i en terminal. Dessuten vil de fleste nettbutikker snart kreve at man må ha en pin-kode for å handle over nettet. Kortnummeret og utløpsdatoen vil ikke være nok lenger, opplyser Midteide hos Visa.

ARNE NILSEN