• Jeg har inntrykk av at barn- og ungdom foretrekker det mer lettvinte fremfor å lese bøker, sier avdelingsleder Vibeke Mowinckel Lorentz ved hovedbibliotekets barne- og ungdomsavdeling.

— De får inn mye bare ved å se og å trykke på knapper. Det er pc-er, DVD og mange fritidsbeskjeftigelser som kanskje virker forstyrrende inn, sier hun, og peker på at manglende leseferdigheter faktisk setter grenser for muligheten til å trenge inn i dataverdenen.

— Vi må skape forståelse for at man må ha gode leseferdigheter for å bli presentert for data, sier hun.

Mowinckel Lorentz sier at utlånet av bøker til barn og ungdom har vært noenlunde konstant, men hun mener de kom mer av seg selv tidligere. - Får de beskjed på skolen om å lese noe spesielt, kommer de for å låne. Men de må gjerne ha en voksen påvirkning, sier hun.

Biblioteket samarbeider med noen skoler og har blant annet et prosjekt rettet mot 3.- og 4.-klassinger som heter «Å skape en leser». Biblioteket drar også på besøk i enkelte klasser, deler ut lånekort og har møte med lærerne.

I 2003 ble det lånt ut 84.391 medier ved hovedbibliotekets barne- og ungdomsavdeling, mest bøker og lydbøker.

— Det er spesielt Harry Potter og Roald Dahls bøker om Matilda, Dustene og Charlie og sjokoladefabrikken som er populære nå, sier Mowinckel Lorentz.