• Det er en dårlig måte å møte Bergen by på dette, mener Kjell Johannessen, som er overgitt over at det går an å fjerne et fortau på denne måten.

— Tenk på alle cruiseturistene som besøker byen i løpet av en sesong. Det er sikkert opp mot 200.000 mennesker, sier han. Johannessen har keramikkverksted i Øvregaten og har i alle år pleid å sykle kveldsturer med sønnen sin langs kaiene. Men nå må de finne andre veier å sykle.

— Turistene skulle kunne gått langs havnen helt inn til Vågsbunnen som i gamle dager, mener han og beklager at de nå må krysse gaten to ganger for å kunne gå samme strekningen. Han mener dessuten at skiltingen er altfor dårlig.

Mangler markering

BT har tatt turen sammen med Kjell Johannessen for å se på forholdene for dem som skal gå fra cruisehavnen og inn til byen. Vi følger flere grupper turister idet de starter ferden fra Skolten. Ingen legger merke til skiltet på gjerdet som forteller på norsk og engelsk at fotgjengere skal bruke gangfeltet. Alle fortsetter på fortauet forbi busstoppet og ender i fellen borte ved sikkerhetsgjerdet. Her tar de snarveien rett over gaten. Ingen, verken gamle eller unge, går tilbake til fotgjengerovergangen.

Det er tydelig at det her mangler en markering som forteller at fortauet ikke fortsetter lenger, og et bedre plassert skilt om hvor fotgjengerne skal gå.

- Briter skjønte ikke ...

— Ja, dette var vanskelig. Vi skjønte ikke at dette var en blindvei, sier Kathleen Rigby fra Preston i England. Hun er på vei inn til sentrum fra cruisebåten de er kommet med sammen med mannen Allan Preston og Irene Pickles.

— Nei, vi la ikke merke til skiltet. Vi hadde det så travelt med å se på sjøen og båtene, sier Allan Preston lett unnskyldende.

En stille høyde

Likedan er det når du kommer fra andre siden og skal ut til Skolten. Folk ender i samme floken, inn i kroken mellom gjerdet og gaten. Her står også et skilt som forteller hvor fotgjengerne skal gå, som ingen legger merke til. Det viser liksom feil vei.

Olav Andersen har nettopp tatt seg en tur inn i kroken og oppdaget at her er det slutt på ferden.

— Jeg vurderte å ta en stille høyde, sier han og henviser til betongkanten langs gaten som er en utfordring for de aller sprekeste av oss. Vi så flere som hoppet over og krysset gaten midt i svingen.

— En skulle hatt muligheten til å spasere her som i gamle dager, mener Andersen, som synes avsperringen er altfor streng. Han la ikke merke til skiltet som fortalte at han skulle krysse gaten dersom han skulle videre utover.

Gang- og sykkelsti

— Vi har ingen planer om å flytte Schengengjerdet tilbake igjen. Grunnen til at passasjen for gående forsvant, er at havnemyndighetene hadde behov for kaiarealet på innsiden, sier havnesjef Morten Meibom.

På spørsmål om hvorfor merkingen ikke er bedre, svarer prosjektleder Asbjørn Valen i Statens vegvesen at dette problemet ble diskutert inngående av etaten på tampen av sesongen i fjor høst. Planen er å merke av i fortauet hvor folk skal gå. Dessuten diskuterer de å gjøre om kollektivfeltet fra Skuteviken og inn til byen til en gang- og sykkelsti. Nå vil de umiddelbart dra ut på Festningskaien og se på forholdene, lover prosjektleder Valen.