• Det er ikke bare biler som forurenser, sier havnevakten.

Cruiseskipet Costa Deliziosa er i Bergen, og skapte et hvitt røyklokk over byen under fortøyning fredag morgen.

Flere bt.no-lesere tipset om lokket over skipet.

— Jeg sender et bilde som eksempel på hva cruisebåt-trafikken gjør med byluften, skriver Øyvind Sandnes.

FÅ OVERSIKT: Sjekk hvilke skip som er i Bergen

En gjenganger

Italienskregistrerte Costa Deliziosa regnes som en stor cruisebåt, med en lengde på 294 meter og plass til 2828 passasjerer.

Skipet er en av gjengangere i Bergen.

— Det la til kai i 07.30-tiden. De ligger gjerne og går med motoren, opplyser vakthavende havnvakt til bt.no etter å ha sett bildene.

Costa Deliziosa drar etter planen fra Bergen i 18-tiden fredag. - Dette er et tydelig eksempel på at også båter forurenser i Bergen?

  • Ja, det er ikke bare biler, sier havnevakten.

I fjor avviste Sonja Skotheim i Helsevernetaten i Bergen kommune problemet.

— Det er mye større luftforurensning av biltrafikken. Vi har foretatt målinger av luftforurensningen ved sjøfronten i to og halvt år, sa hun til bt.no.

De ligger gjerne og går med motoren. Havnevakten

Målingen viste imidlertid at det er et unntak. Det er ved Strandkaiterminalen, der det er målt verdier av nitrogendioksid på samme nivå som ved Rådhuset.

Svært farlig

En ny undersøkelse fra Universitetet i Bergen viser at flere blir syke når det er høy luftforurensning i Bergen.

Eksos fra et cruiseskip har 90 prosent høyere innhold av svovel enn eksos fra en bil. Et cruiseskip kan generere daglig nesten like mye avfall som en stor kommune, og i løpet av en uke kan det dreie seg om 50 tonn kloakk.

Der finnes ingen forbud mot utslipp av «grått vann», det vil si vann fra dusj, vask og oppvask.

Studier har vist at gråvannet inneholder de farligste miljøgiftene, deriblant bromoform, cyanid, nafthalen, flourantren, karbon tetraklorid og toluene, i vann og luft. Noen av disse stoffene er svært kreftfremkallende.

Costa Deliziosa er bygd for å kunne ta imot landstrøm, men dette tilbudet benyttes ikke i Bergen per i dag. Miljøpartiet De Grønne krevde tidligere i år at havnene i Hordaland blir elektrifisert.

Landets ledende cruisehavn

I fjor skrev Bergens Tidende at verdens trafikk av cruiseskip vokser med cirka 8 prosent årlig. I vestnorske fjorder blir fisken borte, og lokalbefolkningen plages av smog i sesongen.

Den strekker seg over en stadig større del av året. I 25. februar la første cruiseskip til kai i Bergen, det siste er ventet 10. desember.

I 2012 viser prognoser at det høyst sannsynlig blir rekord i antall anløp i byen, og det ventes ytterligere vekst i 2013 og 2014. Les mer om statistikken hos Bergen havnevesen.

Legger igjen 500 millioner

Bergen har hatt de fleste cruiseanløp i Norge gjennom flere år, og er landets ledende cruisehavn. I fjor ble Bergen havn en av vinnerne i Port of the Year, som kåres av Seatrade Insider.

Bystyret har vedtatt å samle all cruiseskiptrafikken rundt Bontelabo, der det er gangavstand til sentrum.Byråd for næring, Gunnar Bakke, uttalte i mai at han er «veldig positiv» til cruiseturismen og mener det er en næring som kan utvikles mer.

Cruiseskipene tar allerede med seg flere turister til Bergen enn det finnes innbyggere i byen. En beregning fra Næringsdepartementet viser at turistene legger inn 500 millioner kroner.

Hva bør gjøres? Diskuter under: