I går ble fremtidens rutenett for Bergen Sør presentert. De skal betjenes av helt nye busser.

Bussene som ruller rundt i 2010, vil på flere områder se annerledes ut enn dagens. Bakgrunnen er nye krav til universell utforming. I dette arbeidet har Blindeforbundet hatt flere ord med i laget.

Fra neste år kommer derfor den gode, gamle stoppesnoren tilbake. I mange av dagens busser kan man bare gi stoppesignal ved hjelp av en knapp.

— Slik det er i dag, må man lete etter knappen for å gi stoppesignal. Det er ikke så veldig stas å fomle i blinde og kanskje treffe ansiktet til folk. En snor vet vi derimot hvor vi finner, sier Lars Bjørndal, som sitter i tilgjengelighetsutvalget i Hordaland for Norges Blindeforbund.

Han er veldig glad for at fylkeskommunen har tatt hensyn til deres innspill, og han tror at også seende vil sette pris på snorens comeback.

Høyttaler Et annet krav til selskapet som skal drifte bussene, er at alle bussene skal være utstyrt med utvendig høyttaler som annonserer hvilken buss som stopper på holdeplassen.

– Dette var også et innspill fra Blindeforbundet som vi har tatt med oss videre, sier Karl Inge Nygård, som er kontraktansvarlig i Skyss.

— Det er like viktig for oss som for andre å vite hvilken buss som stopper på en holdeplass. I dag er eneste måten å stikke hodet inn i bussen og spørre, men da risikerer vi å gå glipp av den riktige bussen, sier Bjørndal.

Lavgulv Busshverdagen skal også bli lettere for andre grupper.

– Det viktigste er kanskje at det skal være lavgulv eller lav entré i alle bussene. Det vil gjøre det enklere for alle, særlig for funksjonshemmede og folk med barnevogn, å komme seg på og av bussen, sier fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg.

Målet er at alt skal gå raskere, slik at bussene bruker mindre tid på å stå på stasjonen.

Som et ledd i dette skal det innføres nytt billettsystem i løpet av året. Da vil hver av oss straffes med ti kroner ekstra hvis vi kjøper billetten om bord på bussen. For å unngå dette, kan man kjøpe billett i en automat på gaten, på internett eller hos kommisjonær.

Alt hittegods på ett sted Er du blant dem som stadig legger igjen paraplyen på bussen? Da kan hverdagen bli litt enklere for deg:

— Det blir et sentralt hittegodskontor på Bystasjonen. Det vil gjøre det enklere å finne igjen gjenglemte ting, sier Selsvold Nyborg.

Et annet moment er at de fleste bussene vil være splitter nye. Bakgrunnen er krav fra Skyss om at gjennomsnittsalderen for bussene ikke skal overstige ni år, og maksimal alder for enhver buss er tolv år i hele kontraktsperioden.

Har du savnet snoren? Si din mening!

DEN GANG: På Pan-bussene i 1997 var snoren på plass. Nå får de sin renessanse.
BERGENS TIDENDE (ARKIV)