Bystyret gikk imot avtalen i oktober, og vedtok å avlyse konkurransen om levering av 900 leskur, tre publikumstoaletter og et nytt bysykkelsystem.

Konkurransen var utlyst sommeren 2004 av Statens Vegvesen, Hordaland Fylkeskommune og Bergen kommune i fellesskap. Clear Channel mener avslaget var usaklig, og at kommunen brøt med regler om offentlig innkjøp.

Firmaet hevder at en innkjøper etter en politisk revurdering ikke kan avlyse konkurransen uten å måtte betale erstatning. Det er ennå uklart hvor stort et erstatningsbeløp vil være, skriver selskapet i en pressemelding.

— Samtidig som debatten om reklame har rast, har Bergen og Omland Havnevesen stått ansvarlig for å plassere bosspann med reklame i det området som søkes fritatt for reklame. Det er flere slike saker som illustrerer hvor urimelig hele argumentasjonen er, sier administrerende direktør Toivo Møller-Pettersen i Clear Channel Norge.

At fagbyrådens eget parti også stemte mot saken, viser dessuten at den ”godt forberedte prosessen” likevel ikke var så forberedt, mener Møller-Pettersen.

— Når saken nå skal prøves vil det bli tydelig at folk i Bergen har protestert på feil grunnlag, hevder direktøren.

Byrådsleder Monica Mæland er ikke overrasket over at reklameselskapet nå går til sak.

— Jeg er ganske trygg på at de ikke har noen sak, sier Mæland.

KRAV: Slike busskur sa bystyret nei til. Nå krever Clear Channel erstatning.