Camilla Aase er sterkt bevegelseshemmet på grunn av cerebral parese og bruker rullestol. Hun bor i Oslo, men tar toget hjem til Bergen for å besøke familien fem-seks ganger i året.

Problemet er at hun er nødt til å sitte i familievognen, da det bare er plass til rullestoler i disse vognene.

— Det er ikke akkurat en glede å sitte der, det kan være en støyfull affære i syv timer, sier hun.

Aase synes det er problematisk at NSB ikke opererer med et likeverdig tilbud for rullestolbrukere.

Hun forteller at hun sendte en klage til NSB før jul. I svaret fra NSB står det at de «per i dag ikke har noen planer om å endre strategien om å tilby flere plasser/endre på eksisterende plasser for rullestolbrukere».

— Det virker dessverre ikke som om NSB har noen ambisjoner om å gjøre noen endringer heller.

- Betydelig forskjellsbehandling

— Hvis dette stemmer, er det klart at hun ikke får et likeverdig tilbud av NSB, sier avdelingsleder Åsulv Solstad hos Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Solstad forteller at de får mange henvendelser fra folk som opplever at kollektivtrafikken ikke er tilgjengelig for dem, eller at de ikke får et likeverdig tilbud.

— NSB bør jobbe for å sikre en bedre og mer likeverdig løsning for sine kunder, sier Solstad.

Forbundsleder Arne Lein i Norges Handikapforbund synes situasjonen er fortvilende.

Han vil ikke gå så langt som å kalle det for diskriminering.

— Men det er snakk om betydelig forskjellsbehandling. Denne opplevelsen av å bli behandlet dårligere enn andre kunder, kan nok føles som diskriminering.

Han påpeker at NSB har gjort store forbedringer på en del lokaltog de siste årene, når det gjelder universell utforming av både tog og plattformer.

— Men regionaltogene er på ingen måte tilfredsstillende ennå.

Får ikke med kattene

Aase reagerer også på at hun ikke får ta med seg de to kattene sine på toget, slik andre togreisende har mulighet til i egne vogner for kjæledyr.

Da hun prøvde å bestille billetter til seg og kattene, fikk hun beskjed om at hun eventuelt kunne la kattene stå alene i dyrevognen.

Det synes Aase var en dårlig løsning.

— For det første handler det om dyrevelferd. Videre er de rasekatter, som folk kan finne på å stjele.

I år ble løsningen at Aases mor tok toget til og fra Oslo for å hente kattene hennes.

— Når jeg skal hjem igjen etter jul, må min mor ta samme turen om igjen. Det er jo tåpelig, og betyr større utgifter for meg som må betale billetter for to.

Mange hensyn å ta

NSB forklarer at de har mange hensyn å ta, da de har mange passasjerer med forskjellige ønsker og behov.

— I våre tog er det, på samme måte som ellers i Europa, funnet mest hensiktsmessig å ha rullestolplassene ett sted i toget, i dette tilfellet i familievognen. Vi beklager dersom denne kunden synes det er for mye støy i denne delen av toget, sier kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz.

Av hensyn til allergikere har NSB et begrenset antall plasser til reisende med dyr, plassert i enden av toget.

— Dessverre ser det ut til at denne passasjeren har to forskjellige behov som ikke lar seg kombinere med det tilbudet vi har lagt opp til våre passasjerer.

NSB har ikke umiddelbare planer om å endre på tilbudet til rullestolbrukere.

— Vi følger det som til enhver tid er gjeldende retningslinjer for universell utforming.