_TONJE AURSLAND

KARI LEA HENNESTAD_

— Det er dumt å måtte flytte fra alle vennene i klassen, sier Hedda Liset Anderssen.

I morgen starter hun i fjerde klasse. Til tross for at hun bare er åtte og et halvt år, har hun og storesøsteren Ida, byttet skole hele tre ganger. Først gikk jentene på Nygårdslien skole, deretter flyttet familien til Jessheim. Etter ett år flyttet de tilbake til Bergen og Nygårdslien skole, før de i høst startet på Smørås skole.

Klar for skolestart? Send oss dine bilder her - eller som mms til 2211!

Se lesernes egne skolestart-bilder!

Liten sorgprosess

— Det er klart det er opprivende for barna å skifte skole så mange ganger. De går gjennom en liten sorgprosess hver gang. Men så er de jo tilpasningsdyktige også, sier moren Kristin Liset.

Hun jobber i dag som veileder på Sjøkrigsskolen. Jobben hennes i Forsvaret har ført til at familien har måttet flytte flere ganger.

— Min erfaring er at skolene ikke er like flinke til å ta imot nye elever. Skolene setter gjerne bare av en dag til tilpasning, deretter er det opp til barna selv. Ofte er det jeg som mor som må ta kontakt med skolen for å gi opplysninger om barna og for å få svar på spørsmål. Skolen kan bli mye flinkere til å gi barna følelsen av at de blir ivaretatt, sier Kristin Liset.

Blir boende

Eldstedatteren Ida sa ikke mer enn ti ord den første skoledagen på Smørås skole.

— Jeg grudde meg litt, men det er litt spennende å komme inn i et nytt klasserom også, forteller Ida.

Familien har nå bestemt seg for å bli boende. Det er de to søstrene, som nå har fått mange nye skolevenninner, glade for.

— Vi gleder oss til i morgen. Mamma har du kjøpt nytt bokbind?

- For dårlige forberedelser

- Skolene forbereder seg relativt godt til førsteklassingene skal komme, men er for dårlige når tilflyttende elever skal begynne på skolen, mener leder for Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG), Loveleen Rihel Brenna. Hun har nylig gitt ut boken «Manzil» som handler om ledelse og utvikling i barnehager og skoler i et flerkulturelt perspektiv.

— Å få en god start på skoleåret er viktig for alle, spesielt for de nye tilflyttende. Disse barna er nemlig mye mer usikre og sårbare enn de andre elevene, sier Erling Roland, professor ved Senter for atferdsforskning i Stavanger.

Konsekvensene ved en dårlig mottakelse kan blant annet være at barnet blir ensomt.

— Ensomheten gir igjen stor risiko for mobbing. Blir du ikke tatt godt imot av de nye lærerne og den nye klassen, så er du «fritt vilt», sier Roland.

Tidlig konferansetime

Flytteprosesser kan gjøre både voksne og barn usikre og sårbare. Loveleen Rihel Brenna mener det bør utarbeides rutiner og handlingsplaner for hvordan en ivaretar barn i en slik omstillingsprosess.

— Det burde blant annet bli satt av en dobbel konferansetime så tidlig som mulig. Det kan hende at det er spesielle ting med familien eller barnet som skolen bør ha kjennskap til, sier foreldreutvalgslederen.

De andre elevene i klassen eller barnehagen må forberedes og trigges til en positiv nysgjerrighet ovenfor det nye barnet. foreldrekontaktene i klassen til å kontakte foreldrene. Tanken er at dersom foreldrene får venner, blir det også lettere for barnet å integreres.

Hva kan gjøres for at barna skal trives bedre på skolen? Si din mening!