I går var over 52.000 kjøretøyer, hovedsakelig brukte, til salgs gjennom Norges største annonsenettsted. Våren er normalt den beste salgstiden på året.

— Dette er rekord for oss, sier Lars Vangen Jordet, ansvarlig for bilportalen på finn.no.

Han understreker at tallet ikke er kunstig høyt.

— De fleste som annonserer hos oss, bestiller 30 dagers liggetid på nettet. Når disse dagene er gått, forsvinner annonsen automatisk, sier han.

Tre millioner nordmenn har førerkort. Det betyr at finn.no grovt regnet alene har en bil til salgs per 60. person med sertifikat.

Hett nybilmarked

Nybilmarkedet er også hett. I de tre første månedene i år ble det registrert 30 prosent flere nye kjøretøyer enn tilsvarende periode i 2006. Avgiftsendringen fra 1. januar i år bremset nybilsalget i de tre siste månedene i fjor. Noe av økningen skyldes derfor at det ble levert langt flere nye biler i januar i år enn normalt.

— Vi var spente på hvordan det ville gå med nybilsalget i de påfølgende månedene, men det har faktisk holdt seg veldig bra, sier salgsdirektør Rolf Johannessen i Jæger Automobil.

Toyota var en av avgiftsvinnerne i regjeringenes miljøvennlige, nye profil.

— Bare nå i april leverer vi 210 nye biler. Det er langt høyere enn vanlig, sier Johannessen.

Innbyttebilene gikk unna

Toyota-forhandler Jæger var også spent på hvordan det kom til å gå med alle innbyttebilene de fikk inn i januar.

— Det har gått over all forventning. Mange valgte å selge bruktbilene sine privat. Vi fikk likevel inn mange biler, men vi har unngått opphopning på bruktbillagrene våre, sier Rolf Johannessen.

En forskjell har imidlertid Jæger merket. Etterspørselen etter store, bensinslukende modeller har sunket betraktelig etter at det ble gunstigere å kjøpe dieselbiler.

— Derfor er disse bilene vanskelig å prise når vi tar dem i innbytte, sier salgsdirektør Johannessen.