Hver dag i 91 år har Fløibanen fraktet bergensere og turister til Fløyens topp. Forretningen har gått bra, og de siste årene har Fløibanen AS kunnet vise til store overskudd. Men pengene er i liten grad betalt ut som utbytte til eierne, der Bergen kommune er klart størst med 47 prosent av aksjene.

— Vi har rundt 22 millioner kroner i kontantbeholdning. Det er penger vi sparer til fremtidige investeringer, sier direktør Trond Amland i Fløibanen.

Tar halve kassen

Nå vil næringsbyråd Henning Warloe (H) slå hull på sparegrisen til Amland. I byrådets eierskapsmelding gir han klar beskjed om at han vil ta større utbytte og redusere egenkapitalen i selskapet.

  • Fløibanen har mye høyere kapital enn de har bruk for. Da er reglene slik at de må avgi noe av det til eierne. Kommunen har god bruk for disse pengene, og jeg tror ikke noe selskap har godt av å ha så mye penger på bok, sier Warloe.

Byrådet vil halvere egenkapitalen, og krever for fremtiden at minst 60 prosent av overskuddet utbetales til eierne i utbytte.

  • Vi har et rent finansielt eierskap i Fløibanen, men hittil har det ikke vært god butikk for oss å eie nesten halve selskapet, sier Warloe.
  • Kunne man ikke heller satt ned billettprisene eller gjort noe annet som kommer passasjerene til gode?
  • Det ville jo bety at vi subsidierte Fløibanen. Det går ikke. Da ville Ulriksbanen kunne krevd lignende subsidier. Dessuten er det jo ikke slik at kommunekassen er en bossbøtte. Det er den viktigste kassen i byen som brukes slik at alle bergensere får noe igjen for pengene.

Nye byggeplaner

Trond Amland skal neste uke møte Warloe. Da vil han forsøke å overbevise byråden om at Fløibanen trenger mest mulig av egenkapitalen selv.

Hittil har argumentet for å beholde pengene vært planene om et opplevelsessenter på Fløyen. Men i vår la styret planene om det spektakulære glassbygget på is. Høye kostnader og finanskrisen fikk skylden.

  • Vi ønsker likevel å bygge nytt på Fløyen. Bygningsmassen er gammel, og vi trenger noe nytt for å holde oss i tiden og bli mindre væravhengig enn vi er i dag, sier Amland.

Fløibanen planlegger nå et mindre bygg som skal inneholde kiosk, butikk og sportsaktiviteter. Målet er at bygget skal bidra til flere besøkende på regnværsdager.

  • Hele hensikten er at dette skal bli en investering med god avkastning. Det skal vi legge frem kalkyler på, sier Amland.

Hvor mye av egenkapitalen han får beholde, blir endelig avgjort på generalforsamlingen i mai. Kommunen trenger flere eiere med på laget for å få flertall for kravene sine.

Look to Liseberg

Terje Ohnstad (Ap) reagerer på at byrådet ønsker å svekke Fløibanens egenkapital på samme måte som de vil gjøre med BKK.

  • Dette er puslete næringspolitikk, mener han.

— Jeg skjønner ikke hvorfor ikke Fløibanen kan få beholde disse pengene til å utvikle produktet sitt til beste for Bergen som turistby og for bergenserne, sier Ohnstad.

Han viser til svenske Göteborg kommune som eier fornøyelsesparken Liseberg. Der blir hele overskuddet pløyd tilbake til parken, slik at den kan utvikle sine attraksjoner. Analyser viser at Liseberg er den viktigste turistattraksjonen i Göteborg.

  • Det er en merkelig prioritering å bruke penger på karuseller fremfor eldreomsorg, kommenterer Warloe.

Han har liten tro på at nye bygg på Fløyen vil gi store turiststrømmer til Bergen.

  • Men viser de meg fornuftige prosjekter å bruke pengene på, så kan jeg bli overbevist, sier han.

Hva synes du om byrådets planer? Si din mening i feltet under!

Odd Mehus
Odd Mehus