Det bekrefter byråd for klima, miljø og byutvikling, Lisbeth Iversen (KrF).

Søylene kostet Bergen kommune 4,8 millioner kroner i innkjøp. Men minst like mye ble brukt på rettssaker, glasstak og reparasjonsarbeid. Nå vil kommunen rette opp den langvarige fadesen.

Vil løse saken

– Saken må formelt bli behandlet i Byrådet i løpet av våren, og det skal gås noen runder til i administrasjonen om detaljer. Men det er politisk vilje i Bergen til å løse denne saken en gang for alle. Bård Breivik er en betydningsfull kunstner, og det handler om vårt felles byrom. Jeg tror jeg kan love at søylene blir skiftet ut med helt nye. Alt tyder på at dette skal gå rette veien, sier Iversen.

Hun bekrefter at en hurtigarbeidende gruppe, ledet av parksjef Sissel Lerum, har konkludert med at de skadede søylene bør skiftes ut med nye.

Dagens søyler slo sprekker etter at det ble boret i dem for å gjøre dem sterke nok til å bære taket. De nye søylene skal stå fritt, og få en ny løsning som skal forhindre sprekkdannelser.

– Den nye løsningen går ut på at glasstaket på Torgallmenningen blir båret av tynne stålsøyler, så blir de nye Breivik-søylene plassert ved siden av dem, sier Iversen.

Også kulturbyråd Henning Warloe er fornøyd med tiltaket.

– Jeg er glad for at utredningen konkluderer med utskiftning. Bård Breivik fortjener at hans kunst blir verdsatt i hans egen fødeby. Så får vi se hvor raskt byrådet kan finne rom for dette. Vi har flere utfordringer som skal løses, sier Warloe, som fremmet saken om en eventuell utskiftning av søylene.

Breivik jubler

– Jeg er rett og slett overlykkelig. Jeg har egentlig ikke hatt det godt siden de nåværende søylene begynte å sprekke. Den nye løsningen gjør at kunsten kan leve mye lengre. Ordene fra Lisbeth Iversen er som musikk i mine ører, sier Bård Breivik.

– Tross alt handler dette om ett av hovedverkene mine. Og de søylene som står på Torgallmenningen i dag er ikke lenger kunst jeg kan stå inne for. Ikke med kullfiberbånd som skal forhindre flere sprekkdannelser, sier han.

Heftig debatt

Debatten rundt Breivik-søylene, eller Barbie-beina som mange ondsinnet omtalte dem som, var heftig i Bergen på 1990-tallet. Da samtlige 24 søyler omsider var på plass, i 1999, ble det bråk igjen. Det viste seg nemlig at søylene, som Bergen kommune hadde betalt Breivik 200.000 kroner stykket for, slo sprekker. Dette ble ordnet med kullfiberbånd – som i realiteten ødela søylene som kunstverk.

Hvem som var ansvarlig for skadene, ble i praksis aldri avklart. Et forlik mellom Bergen kommune, de teknisk kyndige og Bård Breivik førte bare til midlertidige utbedringer. Og for hvert år som er gått er søylene blitt styggere og styggere. I dag har alle de 24 søylene gjennomgående sprekker.

Ny plan

I 2005 la Breivik frem en ny metode for hvordan nye søyler kunne bli evigvarende. Den har han utarbeidet sammen med en entreprenør fra Sverige, som også eier et granittbrudd sør i vårt naboland – med identisk granitt som er brukt i dagens Breivik-søyler. Fremdeles gjelder svenskens tilbud om å skifte ut de 24 søylene med nye, med en kostnadsramme på seks millioner kroner over en periode på to år.

– Ved å la tynne stålsøyler bære glasstakene på Torgallmenningen, kan granittsøylene fungere som et rent skulpturelt element som klarere kan forsterke plassdannelsen. Det tvinger blikket oppover. Konstruksjon er konstruksjon og kunst er kunst. Om man en gang i fremtiden vil fjerne glasstakene, eller bytte dem ut, blir kunstsøylene stående igjen som egne kunstverk. Det gleder meg at Sissel Lerums komité, den ansvarlige landskapsarkitekten og arkitekten for Torgallmenningen ser dette. Og at politikerne ser ut til å høre på dem. Jeg er en lykkelig mann, sier Bård Breivik.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under!

OMSTRIDT KUNST: Debatten rundt Bård Breiviks søyler på Torgallmenningen har vært lang og heftig. Nå vil de 24 skadete søylene etter alle solemerker bli byttet ut med nye.
Valde, Vegar
LØSNINGEN: Slik løses plasseringen av de fremtidige Breivik-søylene: ved å la søylene stå for seg selv og la tynne stålsøyler bære taket.
ILLUSTRASJON: PETTER ANDREAS LARSEN/BÅRD BREIVIK