Men på sikt blir det mer liv langs linjen, tror eksperter.

Rundt de aller fleste stoppene er det store planer for eiendomsutvikling, men byggingen av handlesentre og nye leiligheter vil ta tid.

– Det vil nok gå fem til ti år før alt er på plass og i bruk, avhengig av den økonomiske utviklingen generelt, sier Lars Kyte i Kyte Næringsmegling.

Selve byggingen vil være gjennomført innen fem år, tror han. Småbutikkene som klorer seg fast langs traseen kan da gå inn i en ny og lukrativ periode.

Verdifulle tomter

– Får de god tilkomst, kan dette styrke dem. Det er kanskje bedre å ha Bybanen utenfor vinduet enn en eksosfylt vei, sier Kyte.

De som sitter på tomter rundt bybanestoppene kan nå nyte godt av man kan bygge to-tre ganger mer enn før. En rekke utbyggere har lagt planer for handlesentre og leiligheter. Dette vil gi god konsentrasjon av mennesker og handel, sier Kyte.

– Det kommer til å bli attraktive områder, men ikke noen boom.

– Risikerer småbutikker og spesialister å skvises ut fordi husleien stiger?

– Det ser jeg ikke for meg, jeg tror det blir vanlig markedspris. Per i dag ligger det så mange planer for traseen at det ikke er leietakere til alt, sier Kyte.

Han tror spesielt stoppene på Danmarks plass, Kronstad, Sletten og Paradis vil gi fart til nybygging og handel.

– Når den nye Høgskolen på Kronstad kommer, skal tusenvis av studenter ha mat, klær og bolig. Alle kan ikke bo på Nygårdshøyden, så Nesttun og Paradis kan bli vel så attraktivt som sentrum, sier Kyte.

Tror på oppblomstring

Plansjef Mette Svanes i Bergen kommune sier at Bybanen på sikt vil føre til det motsatte av butikkdød.

– Erfaringen fra andre byer som har fått bybane, er at det blir en oppblomstring av handel og næringsliv langs banen, sier hun.

I disse dager jobber planavdelingen mye med de ulike stoppestedene.

– Vi ønsker at de skal bli nye lokalsentre med mangfold av funksjoner. Jeg er ganske sikker på at når banen kommer, så vil næringslivet også komme. Vi legger til rette for ganske tett utbygging av boliger og butikker, sier hun.

Bygeograf Michael B. Hageberg tror derimot ikke at Bybanen vil utløse noen stor pågang etter næringseiendommer langs banetraseen.

– Tomteprisene for næringseiendommer vil utvilsomt stige i trekanten Danmarksplass-Inndalsveien-Fabrikkgaten. Det skyldes ikke Bybanen, men en generell oppgradering av hele området, sier Hageberg, som er amanuensis ved Seksjon for økonomisk geografi på UiB.

Orker ikke gå

Hageberg, som er sterk kritisk til hele bybaneprosjektet, sier nesten alle næringsvirksomheter er avhengige av gode bilbaserte trafikkløsninger.

– Næringslivet tenker nok fortsatt mer på veiløsninger enn bybanetilbud når de skal velge lokalisering, sier Hageberg.

Han tror heller ikke folk som har sitt daglige virke nær banen vil bruke den i særlig omfang.

– Bybanens trafikkprognoser er basert på at den vil tiltrekke seg trafikanter som bor eller jobber nærmere enn 800 meter fra traseen. Vi vet imidlertid hvordan folk oppfører seg: Hvis de tvinges til å måtte gå mer enn 250 meter, så velges bilen, sier Hageberg.

Hva mener du om byggearbeidene? Legg inn dine kommentarer under!

Amundsen, Paul S.