Bergen kommune lanserte i dag «Min side». I første omgang vil du kun finne informasjon om byggesakene dine på portalen, men også andre tjenester vil snart bli elektroniske. Målet er å gjøre kommunikasjonen mellom kommunen og innbyggerne enklere.

Du får tilgang til «Min side» ved å gå inn på kommunens nettsider og trykke «Logg inn» øverst til høyre.

— Vi får 3000-4000 telefoner i måneden som kun gjelder byggesaker, og har hatt problemer med lang saksbehandlingstid. Ved å tilby denne elektroniske tjenesten, håper vi å frigjøre kapasitet og oppdage feil med søknader tidligere enn før, sier byråd for byggesak og bydeler Øistein Christoffersen (Frp).

Samarbeid med norge.no

På «Min side» vil du få tilgang til alle tilgjengelige dokumenter i din byggesak. Du vil også kunne kommunisere med kommunen her. Alle som er parter i en sak vil også få varsel om når saken skal opp i en komité. I tillegg vil du kunne få hjelp til å få tak i nabolister, gode kart og lignende.

Kommunen bruker den samme innloggingsløsningen som den statlige portalen norge.no, hvor du blant annet kan finne informasjon fra Lånekassen og NAV. Hvis du har logget inn på norge.no tidligere, kan du bruke det samme passordet på «Min side» som du har brukt her. I tillegg vil du få en engangskode tilsendt til mobilen din hver gang du logger inn.

Har du aldri vært inne på norge.no før, logger du deg inn på «Min side» med PIN-koden fra skattekortet ditt.

Når du er inne på «Min side» på kommunens nettsider, får du også automatisk tilgang til den statlige informasjonen om deg som ligger på norge.no.

- Sparer tid og penger

Byråd for finans, konkurranse og omstilling, Christine B. Meyer (H), er svært fornøyd med nyvinningen.

— Å tilby flere elektroniske tjenester står sentralt i moderniseringsarbeidet vårt. Saksbehandlingen blir mye bedre og mer effektiv, sier Meyer.

Hun synes også det er bra at bergenserne kun trenger å forholde seg til én innloggingsløsning.

— Det er viktig å tenke på det offentlige som en helhet. Mange innbyggere vet ikke forskjell på kommunale og statlige tjenester. I tillegg sparer vi selvsagt penger ved å bruke et allerede eksisterende verktøy, sier Meyer.

Skole, barnehage, parkering

På sikt skal kommunen få enda flere elektroniske tjenester.

— I første omgang gjelder det tjenester knyttet til barnehage og skole, men vi ser også på parkeringsområdet, sier portalsjef Kjetil Århus.

Kommunen jobber også med å tilby helsetjenester på nett, men for å kunne gjøre det må sikkerhetsnivået heves.

— Det er mye sensitiv informasjon innenfor helseområdet, som gjør at sikkerhetsnivået må heves opp til samme nivå som banker og lignende. Og det tar litt tid, sier Meyer.

Portalsjef Kjetil Århus forteller at Bergen er den første kommunen i landet som har integrert «Min side» i kommunens egne nettsider. Man får på den måten tilgang til både personlig og generell informasjon på samme tid.

— I all beskjedenhet vil jeg også trekke frem at vi er den første kommunen i landet som kan kommunisere tilbake til innbyggerne gjennom «Min side», sier Århus.

Hva synes du om å få kommunale tjenester på nett? Si din mening her.

FORNØYDE: Byrådene Øistein Christoffersen (Frp) og Christine B. Meyer (H) håper på raskere saksbehandling med den nye tjenesten.
BORGHILD BERGE
«MIN SIDE»: Den nye tjenesten er integrert i kommunens eksisterende nettsider. Du trykker på «Logg inn»-knappen øverst til høyre.