Pendlere og bilister mellom Stord og Bergen har lenge irritert seg over avlyste C-avganger på fergesambandet mellom Halhjem og Sandvikvåg. I løpet av neste år kan den irritasjonen ta slutt.

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) opplyser at regjeringen har gjort et prinsippvedtak på å bygge ny gassferge som kan settes inn på sambandet. Det vil bedre kapasiteten og hindre avlyste avganger når en av fergene må til reparasjon.

— Dagens situasjon uholdbar

  • Det er en helt uholdbar situasjon for folk og næringsliv som skal over Bjørnafjorden og Boknafjorden i dag. Over Boknafjorden forventer vi stor trafikkvekst, og det har vært vår vurdering at noe måtte gjøres, sier statssekretær Erik Lahnstein.

Han sier det er blitt gjort en omfattende vurdering av andre tiltak.

– Et alternativ var å supplere med en konvensjonell dieselferge. Problemet er at det som kan settes inn på kort sikt, ikke kan kjøres like fort. En ny gassferge er det eneste som kan gi en fullgod løsning, sier statssekretæren.

Tre ferger mellom Sandvikvåg og Halhjem vil gi en helt annen forutsigbarhet enn det folk og næringsliv i området har vært vant til.

– Kjempesak

– Dette er en kjempesak for oss på Vestlandet og alle dem som bruker dette fergesambandet, sier Kjersti Toppe, stortingskandidat for Sp i Hordaland.

Regjeringen skal gjøre endelig vedtak i saken senere i høst, når alle kostnader er utredet. Deretter må fergen bestilles og settes i produksjon.

– Når vil fergen kunne settes inn?

– Det er for tidlig å si nøyaktig i dag. Vi må kjøre en prosess utover høsten i dialog med rederiet som har ansvaret for disse to sambandene. Målet er at dette skal være avsluttet i løpet av høsten, slik at man kan komme i gang, sier Lahnstein.

– Hva vil dette koste?

– Det blir dyrt, det er det ingen tvil om. Men det er et ekstremt vekstkraftig næringsliv i regionen fra Bergen til Stavanger. Det å investere i bedre ferger og veitilbud vil styrke verdiskapningen for denne regionen, sier han.

Trafikkøkningen på sambandet har vært på over 40 prosent siden Fjord1 inngikk kontrakten i oktober 2004. I fjor skrev fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg brev til regjeringen og ba om at noe ble gjort for å bedre kapasiteten på strekningen. Nå ser det ut til at hun blir bønnhørt.

Si din mening her: