Parkeringshuset vil ha plass til 190 biler, og skal brukes til såkalt innfartsparkering for buss— og bybanepassasjerer.

— Det er et mål at huset skal stå klart når Bybanen åpner, men det er litt usikkerhet knyttet til om en faktisk greier dette, sier Lisbeth Iversen, byråd for byutvikling, næring og klima.

Det midlertidige parkeringshuset, som nå skal ut på anbud, vil koste rundt 26 millioner kroner. Bygget skal kunne demonteres og bygges opp igjen på Lagunen når bybanetraseen forlenges dit.

Byggeklosser

  • Mange av delene vil kunne gjenbrukes. Det gjelder blant annet trapper, heishus og bæresystemet for bygget, forteller Geir Haveråen, seksjonssjef for eiendomsutvikling og utbyggingsavtaler i Bergen kommune.

Delene som kan brukes om igjen er for det meste prefabrikkerte «byggeklosser». Asfalt, og betong som støpes på stedet er vanskeligere å bruke på nytt.

— Parkeringshuset bygges i tre etasjer. Det skal både være mulig å demontere noen av etasjene, og å bygge boliger og kontorer på toppen, forteller Iversen.

De 190 nye plassene vil komme i tillegg til 130 plasser som allerede er tilrettelagt for innfartsparkering på Nesttun.

Trangt i Åsane

Parkeringsplassen ved Åsane terminal er nylig gjort om til innfartsparkering. Det betyr at en nå må ha periodekort på bussen for å parkere lovlig på en av de 200 plassene.

Kapasiteten er for lengst spreng på parkeringsplassen, og det er bare de tidligste morgenfuglene som er sikret parkering.

— Det er vært utfordrende å finne nye parkeringsmuligheter i dette området fordi kommunen har få eiendommer der. Vi har utredet muligheten for å bygge parkeringshus her også. Det kan gi 270 nye plasser og vil koste rundt 80 millioner kroner. Vi har ikke fått på plass noen finansiering av dette, men diskuterer saken med fylkeskommunen, forteller byråden.

Fra sommeren 2010 vil også 80 parkeringsplasser bli frigjort til innfartsparkering. Disse plassene disponeres nå av Living.

Også for syklende

Bergen kommune har satt av 40 millioner kroner for å opprette innfartsparkering for kollektivreisene. Av disse gjenstår nå 10 millioner. Det planlegges også 190 sykkelparkeringsplasser rundt holdeplassene på bybanetraseen.

Iversen regner med Bybanen vil gå til Lagunen innen 2013, og til Flesland i løpet av 2015 eller 2016.

— Når Flesland er på plass satser vi på å forlenge til Åsane umiddelbart. Forhåpentlig kan vi også forlenge til Handelshøyskolen parallelt med utbygging til Åsane, sier hun.

Er du fornøyd med parkeringsmuligheten for kollektivreisende?

SENTRALT: Tomten parkeringshuset skal bygges på ligger like sør for Statoil-stasjonen på Nesttun.