— Se opp! roper Ole Henrik Hansen.

Han trekker armen på en katapult så langt ned han kan og legger et viskelær i boksen. Viskelæret landet fire meter bortenfor. Ole Henrik synes det var lærerikt å lage katapult. Bare det å knyte strikkene og få på boksen var vanskelig.

Denne uken er omgjort til en eneste stor matematikkfestival ved Erdal skole på Askøy. Lærerne har sjelden opplevd slikt engasjement hos elevene og er fulle av entusiasme selv.

— Det er gøy, og egentlig ikke så vanskelig å lage rakettene, sier Bjørn-Martin Netland Nilsen i klasse 7 B.

Han var først lett skeptisk til å ha matematikk en hel uke. Men når han kan få bygge noe, er det bare trivelig.

Glødende elever

Sammen med 20 andre elever slår han to plankebiter i vinkel, fester en slange til plankene og taper en 1,5 liter stor brusflaske til den ene enden av slangen. Et ark rulles sammen som rakett, tapes langs sidene og i ene enden, og settes på slangen. De store helper de små. Jubelen er stor når rakettene fyker til værs. Alle klarer det, men ikke alle får raketten like himmelhøyt.

— Når vi ser gløden i elevenes øyne, forstår vi at vi har lykkes. Dessuten tror jeg vi gjør skolen bedre. Elever som trives, lærer mer. Ved å gjøre matematikken praktisk, kan elevene oppdage at den omhandler deres egen virkelighet, sier lærer Terje Lerø.

Han er en de ansvarlige bak den litt uvanlige festivalen på Askøy. Sammen med Tore Silseth og Randi Botnevik Solberg har han lagt opp en original timeplan denne uken.

Elevene kan velge om de vil være i gymnastikksalen hele dagen, strikke, brette papir, lage animasjonsfilm, bygge gapahuk, robot eller katapult. Blant ulike aktiviteter kan de velge enhver dag.

Noe for guttene

— Jeg synes dette er veldig, veldig gøy. Vi får gjøre morsomme ting hele tiden. Selv like jeg teknologiske ting og har valgt å bygge legoroboter, forteller Truls Ingebrigtsen.

Robotene kan programmeres. Adrian Einervoll viser fotografen hvordan roboten han har bygd sammen med Daniel Larsen Pisani og Jonas Slettaker blinker med lysene og har en sensor som gjør at den stopper før alle humper.

Bare gutter har meldt seg til robotgruppen. Endelig får de utløp for sin forskertrang.

— Dessverre er norsk grunnskole best tilpasset jenter. Vi har også guttene i tankene og prøver å tilrettelegge mer for dem, sier rektor Sigmund Gundersen.

Erdal skole har som motto å være lekende, inkluderende og modige. Lærerne er kurset i ny og mer praktisk matematikk. Nå utfordres elevene. Foreldrene skal dras med i løpet av året.

Ute bærer elever stokker til en gapahuk. Inne bretter noen papir. Alle har møysommelig brettet en boks med lokk. Nå bretter de neste ark til en froskemunn og har snart en snopeskål. Sean Louis Solberg Skålvik har laget en bitte liten skål med plass til bare ett snop. I så mange år har han brettet papir at han vil ha noen ekstra utfordringer.

Forløser energi

Renate Nilsen, en av foreldrene som hjelper til denne uken, roser skolen. Hun ser at ungene fenges og tror dette betyr noe på lang sikt.

Smilende fjes møter oss i alle klasserom. Her er arbeidsglede og stolthet blant elevene. Entusiastiske lærere ser ut til å ha det like morsomt som elevene.

— Jeg tror vi forløser energi. Noe skjer med fellesskapet vårt når både små og store gleder seg over å være på skolen, sier lærer Randi Botnevik Solberg.

FORVENTNING: Elevene er svært spente på om katapulten fungerer. Fra venstre Malin Hjellestad Jakobsen, Ole Henrik Hansen, Marius Fauskanger og Victoria Kaldefoss.
Valde, Vegar
BRETTEKUNST: Elevene har brettet hver sin papireske og går i gang og brette snopeskåler.
Valde, Vegar
ROBOTVERKSTED: Endelig har guttene fått mulighet til å bruke tid til noe som fenger. Fra venstre Mattias Matthiesen, Jonas Sletaker, Mattias Klubb Merkesvik og Andreas Olsen.
Valde, Vegar
BYGNINGSARBEIDE: Elevene bærer selv staur til gapahuken som skal bygges.
Valde, Vegar