Lever båten om høsten, kom og hent den bunnsmurt og fin på våren. Prislapp: 12.000-15.000 kroner for en båt på 20-22 fot.

Slik skal Bergen Båt AS få fart på butikken.

– Det er et skrikende behov for et slik tilbud. Vi tror at de som blir proffe på ettermarkedet også vil vinne på selve båtsalget. Kundene kjøper en totalpakke, sier Per Alvern, daglig leder i Bergen Båt.

– Marginene på nybåtsalget går ned. Det er på ettermarkedet man må tjene penger, sier han.

Ifølge selskapet er båteiere villig til å betale mye for å slippe å styre med vinterstellet.

– I dag er det er bare noen få som har båten som hobby. Folk er i full jobb og har liten tid, og ønsker ikke å gjøre jobben med å stelle båten. I tillegg er båtene og motorene dyrere og mer kompliserte i dag enn for noen år tilbake. Da kreves det både utstyr og kompetanse mange ikke har, sier Alvern.

Allerede til høsten vil Bergen Båt tilby de første plassene i båthotellet, som på sikt kan romme 500 båter.

Hotellet gjør også at bedriften kan tjene penger året rundt, ikke bare under det store salgsrushet på våren og forsommeren.

Per Alvern vil ikke si hvor store investeringer selskapet vil gjøre på båthotellet.

– Men vi snakker om titalls millioner. Bedre service og innendørs lagring er fremtiden i denne bransjen.

Daglig leder Henrik J. Askvik hos Askeladden tror forbrukerne gladelig vil punge ut for vinterlagring og nypusset båt til våren.

– Det er nesten historie at båteieren selv bruker vinteren til å pusse på båten. Vi lever alle et hektisk liv, og vi har ikke tid til å holde på med båten som i gamle dager.