Hva synes du om kjøpesentrene? Si din mening i kommentarfeltet!

BTs oversikt viser at minst 125.000 kvadratmeter nye butikkarealer er på vei dersom alle planene får grønt lys. Samtidig har regjeringen varslet at den vil innføre kjøpesenterstopp allerede til høsten. I praksis betyr det at Fylkesmannen vil få vetorett på hvor det skal bygges kjøpesentre over 3000 kvadratmeter.

En tilsvarende bestemmelse var i kraft fra 1999 til 2004, men denne gang vil regjeringen også inkludere såkalt plasskrevende handel. Det betyr forbud mot for eksempel nye møbelvarehus, hagesentre, elektrokjeder og lignende.

— Trenger flere varehus

— Det er nokså radikalt, og stenger ute mange konsepter som trengs i flere bydeler. Denne typen forretninger skaper arbeidsplasser, og gir et bedre tilbud til den enkelte forbruker, sier Hermund Linde, daglig leder i Arenagruppen Holding.

Gruppen driver kjøpesentre på Laksevåg, i Gullgruven og på Nordås. Senteret på Laksevåg skal utvides med 5000 kvadratmeter, og Linde ønsket også å bygge nytt senter på Midttun.

Tirsdag gikk høringsfristen ut for regjeringens forslag. Nå vil Miljøverndepartementet gå igjennom innvendingene før saken sendes til politisk behandling.

_**Les mer:

Neppe nytt gigantsenter på Midttun**_

— Dette griper til de grader inn i det lokale selvstyret. Det er vi som har skoen på og kjenner våre behov. Nå overlates det til statens byråkrater å bestemme hvem som skal få nye butikker, sier byråd for byggesaker, Øistein Christoffersen (Frp).

Dersom det blir vedtatt kjøpesenterstopp, ber han om at det er den eksisterende kommuneplanen som skal avgjøre hvor det kan bygges.

95 prosent kjører bil

Men med flertallet bak seg i Stortinget, er det liten tvil om at regjeringen vil få igjennom den såkalte «rikspolitiske bestemmelse om kjøpesentre».

— Vi ønsker å styrke by- og tettstedssentrene og bidra til at folk skal være mindre avhengige av å bruke bil, sa miljøminister Erik Solheim (SV) da han la frem forslaget.

_**Les mer:

Stemte imot egen regjering**_

Undersøkelser viser at 95 prosent av dem som besøker kjøpesentre utenfor byer, kommer dit med bil. For kjøpesentre i byer er tilsvarende tall helt nede i 20 prosent.

Hermund Linde tror resultatet blir kamp om arealene på de eksisterende kjøpesentrene, noe som kan føre til at det blir urimelig dyrt for nye etablerere. Han avviser at kjøpesenterstoppen vil gi mindre biltrafikk.

Ikea i hver bydel

— Handlende etterspør et bredere tilbud i sitt lokalmiljø. Hvis hver bydel hadde bedre tilbud, ville folk sluppet å kjøre lange distanser, sier Linde.

Byråd Øistein Christoffersen er enig.

— Man kan snu på det regjeringen mener og si at dersom det var en Ikea i hver bydel, ville det bli mindre bilkjøring, sier han.

Ifølge Christoffersen er det ikke byrådets oppgave å vurdere om det er et kommersielt behov for nyetableringene som er planlagt. Men det betyr ikke fritt frem til kjøpesenterstoppen innføres.

— Det er mange krav som må tilfredsstilles. Ikke minst trafikksituasjonen i nærområdet og om planene kommer i konflikt med reguleringsbestemmelser.

Bergens Tidende