I 30 knops fart er Bergens Tidende med på patrulje om bord i denne redningsbåten som har base på Hjellestad. Til rors sitter Andrew Baker som i det daglige er forsker ved Christian Michelsen Research AS. Ved hans side sitter økonomistudent Hans Kristian Kleiven. Tredjemann om bord er maskiningeniørstudent Jan Erik Storaker.

Mannskapet på RS 120 «Sundt» denne lørdagen er frivillige som bruker mye av fritiden til å patruljere sjøen innenskjærs mellom Hardangerfjorden og Sognefjorden. De tre karene er med i Bergen Sjøredningskorps som har 80 medlemmer mellom 17 og 60 år. Medlemmene i korpset har fått opplæring i båtkunnskap, navigering, førstehjelp, brannslokking og mye mer. De er delt inn i vaktlag som deler på beredskap og patruljering.

Godt utrustet

Sjøredningskorpset i Bergen ble stiftet i mai 1999 og var operativt på sjøen fra juni 2000 med en 25 fots mobbåt. Dette var en midlertidig løsning for opplæring av medlemmene. For to og et halvt år siden overtok Bergen Sjøredningskorps sin splitter nye, topp moderne 41 fots redningsbåt RS 120 «Sundt». Marsjfarten er 30 knop. Hvis det haster og vær og sjø tillater det, kan båten gjøre 35 knop.

Som alle fartøyer i Redningsselskapets tjeneste, er også «Sundt» en meget god sjøbåt og mestrer det meste av grov sjø. Fartøyet er godt utrustet for oppgaven og har blant annet hjertestarter, førstehjelpsutstyr, flytedrakter, vanlige sykebåter og bårer som er spesiallaget for å heise pasienter opp i til helikopter. I tillegg til Bergen, er det etablert sjøredningskorps i Farsund, Måløy, Oslo, Romsdal, Ryfylke, Tromsø, Trondheim, Vestfold, Femunden, Mjøsa og Risøy.

Supplerer redningsskøytene

Sjøredningskorpset er et supplement til redningsskøytene og samarbeider tett med den lokale redningsskøyten «Øivind Lorentsen» som er stasjonert på Hjellestad. Fartøyet utfører oppdrag på forespørsel fra den lokale redningsskøyten, Hovedredningssentralen og kystradiostasjonene.

— Korpset vårt har rundt 100 oppdrag i året. 90 prosent av oppdragene er sleping av lystbåter som har fått problemer med motoren, forteller de tre korpsmedlemmene. ý Vi deltar også i søk etter savnete lystbåter og fiskebåter, og å lense lystbåter som har fått lekkasje. Av og til bistår vi med førstehjelp for folk som er kommet til skade på en eller annen måte. Noen ganger hender det at vi blir bedt om å hjelpe unge båtførere som i en liten åpen båt er kommet ut for uvær og grov sjø. Og vi bruker mye tid på forebyggende arbeid blant lystbåtfolket, sier de tre.

Populære

Mens de snakker, passerer vi stadig lystbåter med motor eller seil. Uten unntak vinker båtfolket til karene om bord i den lille, hurtiggående sjøredningsbåten. Det er tydelig at sjøens folk vet å sette pris på disse frivillige sjøens hjelpere.

— Ser dere mye uvettig oppførsel på sjøen?

— Vi ser egentlig ikke så mye kritikkverdig. Det vi ser av betenkelig atferd, dreier seg oftest om godt voksne menn med nyinnkjøpte, store og raske motorbåter som de ikke har erfaring med å føre. Vi møter utrolig mange hyggelige mennesker, sier de.

ý Hva er det som gjør det så interessant å være medlem av et sjøredningskorps? ý Vi er båtinteresserte som liker å ferdes på sjøen med en rask og god båt, vi har et utrolig godt miljø i korpset og sammen med de profesjonelle mannskapene på redningsskøytene. Og det gir en spesiell god og varm følelse når vi har hjulpet folk som på en eller annen måte er kommet opp i vansker på sjøen.