1. mai åpner Ulriksbanen for publikum etter å ha vært stengt i nærmere halvannet år.

Etter omfattende restaurering både av banen og anlegget på toppen skal Ulriken 643 være et tilbud for alle bergensere, ifølge eier Christian Foss.

Men det vil koste å komme seg til topps. Billettprisen blir 145 kroner tur/retur for voksne og 75 kroner tur/retur for barn. Til sammenligning tar Hangursbanen på Voss 60 tur/retur for voksne på vinterhalvåret og 90 kroner i sommerhalvåret. Markedssjef Eirik Hokstad ved Ulriken 643 tror likevel ikke prisen vil skremme bergenserne fra å ta banen opp og ned.

Som et kinobesøk

— Hvis du ser på det tilbudet vi har på toppen, føler vi at prisene reflekterer attraksjonene vi tilbyr. Om det er et kinobesøk, en tur på Akvariet eller et badeland vil det koste tilsvarende mye å bruke tilbudet.

— Tidligere var Ulriksbanen kun en transportmulighet. Nå blir du tatt opp til et sted hvor der er et hav av muligheter og aktiviteter du kan delta i. Prisen blir en refleksjon av forbedringen og utvidelsen i produktet og gir oss en mulighet til å videreutvikle Ulriken som attraksjon, forteller Hokstad.

Les også: Skal skjenke i gondolene

Femti prosent økning

De nye prisene er en økning på vel 50 prosent fra de prisene som gjaldt da banen ble stengt ned for halvannet år siden.

— De gamle prisene hadde ikke vært økt på åresvis, sier markedssjefen.

— Dessuten blir det en grupperabatt hvor hver 20. passasjer blir gratis, og årskort for bergensere som bruker banen mye. Årskortet vil koste 1950 kroner, men da vil en tredjedel av pengene gå til Gneist og andre lokale idrettslag. Med årskortet følger det et medlemsskap i Ulriken 643 og en velkomstpakke med diverse produkter fra samarbeidspartnerne våre.

For leie av restaurantlokalene på toppen av Ulriken vil transportkostnader komme i tillegg til leie av lokaler, mat osv. For et selskap på femti voksne personer vil prisen på transport ligge på rundt 7000 kroner.

— Men da kan vi kjøre banen helt til klokken tre om natten.

Ønsker Ulriken 643 velkommen

Trond Amland, direktør for Fløibanen AS, sier til bt.no at han tror tilsvarende priser på Fløibanen ville fått flere av kundene til å bruke apostlenes hester i stedet for banen.

— Men jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om hvordan prisene på Ulriksbanen vil slå ut for Ulriken 643. Jeg ønsker Ulriksbanen hjertelig velkommen tilbake i business og tror det er bra for Bergen at de nå åpner.

Prisene hos Fløibanen har stått stille i fire år, men også de har hatt et ønske om prisøkning for å dekke økte kostnader.

— Vi la frem et forslag for byrådet i vår om prisøkning fra 70 til 80 kroner t/r Fløyen for voksne. Ifølge avtalen fra 1918 skal Bergen kommune godkjenne alle prisøkninger, og denne gangen ble forslaget avvist.

Les også: Byrådet vil tappe Fløibanen

Markedet bestemmer

Einar Grieg ved Bergen Turlag synes at billettprisene høres høye ut, men har forståelse for at Ulriken 643 har lagt ut mye i forbindelse med renoveringen og at de må få penger inn igjen.

— De vil fort finne ut om markedet synes det er for mye. Det er jo opp til brukerne om de synes det er verdt pengene.

Hva synes du om de nye prisene på Ulriksbanen? Si din mening i kommentarfeltet under.

Hvis du ikke gidder å gå vil denne utsikten koste deg 145 kr t/r.
Helge Sunde
Det jobbes på spreng for å få alt ferdig til åpningen 1. mai.MMS-foto: Elisabeth Kleppe
Eier Christian Foss ønsker at Ulriken skal være et sted for alle.MMS-foto: Elisabeth Kleppe
Vognene skal males tilbake i originalfargene rød og gul. MMS-foto: Elisabeth Kleppe