- Vroooooom

Linje 3-bussen gasser opp på vei til Sletten. Den måtte presse seg forbi den røde sightseeingbussen som sperret utkjøringen ved holdeplassen på Bryggen. To cruisebåter har anløpt Skolten og Bontelabo, og rundt 3000 cruiseturister fyller opp gater og busser.

På de travleste sommerdagene kan nærmere 100 turistbusser dure rundt i sentrum.

Daglig leder Steinar Kristoffersen i Bergen Sentrum AS undrer seg over de mange turistbussene. Han mener de er uheldig for byens utseende.

- Altfor mye blir skjult av store, høye busser som farter rundt omkring og står parkert både her og der. Byen lever ikke av bussene, men av mennesker, sier Kristoffersen.

Han mener turistene bør gå mer. Da får de oppleve smitt og smau og vil benytte seg mer av kafeer, restauranter og butikker.

- Dette handler ikke bare om hvordan turistene opplever byen, men også bergenserne som bor her hele året, sier han.

TRANGT OM PLASSEN: Ved Bryggen, Torget og Vetrlidsallmenningen må rutebussene kjempe om plassen med turistbussene.
Ørjan Deisz

Nødvendig med busser

- Slik det er i dag er det ikke ideelt, men det er akseptabelt, og vi har utfordringer med å gjøre det bedre. Bergen er en trang og gammel by, sier reiselivssjef Ole Warberg.

Han forteller at tidligere var det langt flere turbusser som måtte parkere om natten. De er i stor grad erstattet av busser som kjører cruiseturister på dagtid. Totalt er trafikkbildet derfor bedre, mener reiselivssjefen.

- I Bergen er det et klima som gjør at muligheten for å gå er mindre, og en god del av dem som kommer er godt opp i årene. Det gjør busser mer nødvendig. Vi lever tross alt i en by, og da er det ikke så uvanlig med trafikk.

Denne trafikken merker Frode Sjursen i Stølestrøkenes velforening godt som sentrumsbeboer.

- Etter hvert er det nesten flere busser enn biler i Øvregaten og Vetrlidsallmenningen. Noe må vi jo regne med når vi bor i sentrum, men det kan bli vel mye eksos, trafikk og kø, sier han.

- Kan du se for deg en løsning på dette?

- Nei, man måtte i så fall finne en shuttlebussordning der folk går av og på.

Bussene gir god service

Oppover Vetrlidsallmenningen snirkler en lang kø av turister seg oppover mot Fløibanen, mens tre busser og en varebil med Pepsi Max skygger for utsynet. I køen står ekteparet Leslie og Jerry Gough fra Virginia i USA. De har gått fra Skolten og inn til byen.

- Vi har sittet så lenge i ro på båten, så vi trengte litt trim, sier Jerry.

De synes ikke det er spesielt mange busser i Bergen, omtrent som hjemme i Williamsburg, og det er god service til dem som er eldre og ikke har så god helse.

- Du vet, du får ikke amerikanere til å gå. Vi er overvektige, sier Leslie.

Har kjøreruter

European Cruise Service tar seg av cruiseturistene i Bergen. Administrerende direktør Andreas Storl mener bussystemet fungerer.

- Vi lager kjøreruter for hver dag, så ikke alle kjører samme vei. Selvsagt kan det være litt kaotisk med syv skip i byen samtidig, og mange individuelle turistbusser fra utlandet, men generelt går det greit.

- Bør turistene gå mer?

- Bussene er helt nødvendige. Vi har turer til Trollhaugen og Gamle Bergen, i tillegg er flere av passasjerene eldre. Fra Dokken har de ikke lov å gå.

Jostein Nesse, bussjåfør og eier av Turbuss Vest, mener det største problemet er utenlandske turbusser som ikke vet hvor de skal parkere. Mange blir stående på Vetrlidsallmenning eller på busstoppet bak Mariakirken store deler av dagen.

- Vi er profesjonelle, så når vi har sluppet av folk på Vetrlidsallmenningen, kjører vi vekk og returnerer først når gruppen på Fløyen skal plukkes opp igjen.

Han mener forholdene nedenfor Fløibanen har bedret seg, etter at cruisebussene fikk tildelt parkeringsplasser på Festningskaien.