I ettermiddag svarte Skyss, Fjord1 Partner og Bybanen AS på hva som gikk galt da to bybanevogner kolliderte mandag. Trafikken i det meste av Bergen sentrum ble lammet.

Direkteoppdatering fra pressekonferansen:

Administrende direktør Dan Hildebrand i Fjord1, innleder pressekonferansen ved å fortelle om dagens uhell. Foreløpige opplysninger tyder på at uhellet skyldtes at bilisten kjørte på rødt lys, sier han, men dette vil bli undersøkt nærmere.

På pressekonferansen deltar også Oddmund Sylta i Skyss og Carl Erik Nielsen i Bybanen AS.

Hildebrand forteller generelt om mandagens kollisjon. Kollisjonen mellom vogn 201 og 202 ble meldt klokken 13.35 mandag. Vogn 201 sporet av i sporkrysset i Kaigaten. Det oppsto ingen personskader.

Slik skulle vognene ha kjørt:

Slik kjørte de faktisk:

Årsaken til kollisjonen var at førerlæreren i vognen ikke registrerte at sporvekselsignalet var svart. Verken føreren eller læreren kontrollerte visuelt at sporvekselen lå riktig, slik de skulle. Dette er den direkte årsaken til at vognene støtte sammen.

Normalt skal sporvekselen pense vognene over i riktig spor automatisk. Når dette systemet er ute av drift, noe som kan skje for eksempel om det havner steiner i sporet, slukkes signallyset, og føreren må sjekke sporet manuelt. Dette ble altså ikke gjort, og en av vognene kom over i feil spor.

Det har hendt at folk har lagt steiner i sporet med vilje, ifølge Jostein Fjærestad i Bybanen AS. Dette er en av grunnene til at Bybanen videoovervåker holdeplasser, depotområder, utsatte kryss og tunnelåpninger.

Forstyrret av fotgjengere

Hildebrand peker også på indirekte årsaker til ulykken. Fotgjengere og syklister i og ved veibanen førte til at førerlæreren var uoppmerksom. Førerlæreren er tatt ut av tjeneste inntil videre. Ulykkesstedet blir undersøkt nærmere, for å hindre at tilsvarende uhell skal skje igjen, ifølge Hildebrand.

Det er fortsatt uklart om de skadde vognene må sendes til Tyskland for reparasjoner, ifølge Nielsen. I så fall kan reparasjonene ta seks til åtte uker.

En rapport om skadeomfanget skal foreligge over helgen. Vognene vil uansett ikke bli klare til åpningsdatoen for Bybanen.

Bare hver halvtime

Åpningen skjer som planlagt 22. juni. Det vil imidlertid bare være avganger hver halve time den første tiden, ifølge Sylta. (Bybanen var opprinnelig tenkt å gå hvert kvarter i sommer.) Bare fire av de seks vognene som har kommet til Bergen så langt, vil være i drift.

Det er ikke funnet feil på sporvekselsignalene, sier Sylta.

Den første granskningen etter ulykken er gjort internt. Havarikommisjonen avgjorde at krasjet ikke var av den type hendelser den trengte å involvere seg. Ulykken skal nå også undersøkes av en tredjepart, ifølge Sylta. Hvem det blir, er ikke bestemt.

Det er fortsatt uklart hvor mye ulykken vil koste Bybanen.

— Dette blir en forsikringssak, sier Oddmund Sylta.

Full kasko?

TrygVesta har forsikret vognene. Journalistene spør lett spøkefullt om Bybanen har full kasko.

— Ja, vi har kasko, svarer Nielsen.

Det er utenkelig at en tilsvarende ulykke skal ramme to bybanevogner i stor fart, ifølge Hildebrand.

— Passering av sporveksel skjer alltid i redusert hastighet, sier han.

Pressekonferansen er nå avsluttet.

Kommentarer? Vennligst bruk feltet under!