— Det kan være en ulempe, men er i henhold til den rutestrukturen som er vedtatt, sier Oddmund Sylta, direktør i Skyss - selskapet som skal koordinere all kollektivtrafikk i fylket.

I disse dager har Skyss begynt arbeidet med å lage fremtidens rutestruktur i bergensområdet. Den skal stå klar til anbudsperioden og Bybanen åpner i 2010. Fylkestinget vedtok tidligere i år et prinsipprogram for fremtidens rutestruktur.

— Prinsippet på strekningen nord-sør er at man inkorporerer Bybanen i rutetilbudet. Det betyr at passasjerene som skal fra Åsane til Kokstad må ta buss fra Åsane til sentrum, bybane videre til Nesttun og så ny buss til Birkelandskrysset, sier Sylta.

20 minutter mer - minst

— Har dere regnet på hvor lang tid en slik reise vil ta?

— Nei, så detaljert har vi ikke sett på det ennå. Det er mulig at det vil ta lengre tid enn i dag, men dette har jo også med fremkommelighet å gjøre - at man vet at man vil komme frem, sier Sylta.

BT kan hjelpe Skyss med regnestykket. I dag bruker Linje 26 mellom 45 og 50 minutter på hele strekningen. Dersom man skal følge Skyss sitt opplegg, blir reisen slik:

  • Åsane terminal - sentrum med buss: 25 minutter
  • Kaigaten - Nesttun med Bybanen: 23 minutter
  • Nesttun - Birkelandskrysset med buss: 20 minutter

Med andre ord tar reisen 68 minutter. Da er omstigning og ventetid på holdeplassene ikke regnet med.

- Kan bruke fornuft

— Det hørtes veldig tungvint ut. Dette er sånne detaljer som vi politikere ikke gikk inn i da vi vedtok prinsippene. Men det er ikke ulovlig å bruke fornuft, sier Gustav Bahus (Frp), leder i samferdselsutvalget i fylkestinget.

Han tror ikke noen vil orke en slik reise som Skyss beskriver. Å kutte ut linje 26 vil derfor føre til mer biltrafikk, stikk motsatt av det politikerne ønsker.

Er det greit å bytte buss og bane tre ganger på denne strekningen? Si din mening i kommentarfeltet under: