• Det går jo an å si fra først, sier innehaverne av Bien Bar. De mener Bybanen opptrer arrogant.

— Det toppet seg denne uken, begynner Petter Lidal, daglig leder i Bien Bar.

Mandag forsvant vannet, og tirsdag tok entreprenøren mesteparten av fortauet.

— At vannet er vekk er selvsagt et problem, men det er verre at vi ikke engang får beskjed om at vannet skal tas! Jeg opplever Bybanen som arrogant. Vi har forståelse for at det bygges, men det går jo an å si fra til dem som berøres, sier Lidal.

- Farlig for kundene

Da kokken kom på jobb på Bien Bar mandag morgen, var vannet borte. Bybanens representant kunne ikke si når det ville komme tilbake. Deretter fikk de en telefon fra vann- og avløpsetaten i Bergen kommune om at vannet var av dårlig kvalitet og måtte kokes.

— Da ringte vi opp igjen og sa: «Vi har jo ikke vann!» Det var de ikke klar over. Hvor er kommunikasjonen? spør Lidal.

Vannet kom tilbake i 15-tiden, og de fikk da beskjed om å koke vannet til tirsdag morgen. Onsdag kom en representant fra vann- og avløpsetaten for å ta prøver.

— «Er ikke vannet greit, da?» spør vi. «Nei, dette må kokes helt til vi har sagt at det er i orden» er svaret. Det er en sånn mangel på kommunikasjon at det er farlig for oss og for dem som kommer hit. Til alt hell hadde vi fortsatt å gi kundene flaskevann tirsdag, for å være på den sikre siden, sier Lidal.

Mange kokker i arbeid

Ifølge senioringeniør Arne G. Svendal i vann- og avløpsetaten i Bergen kommune er det entreprenøren som bygger for Bybanen som har gjort feil.

— Problemet er at det er veldig mange kokker inne i bybanearbeidet. Hver gang det skjer en feil, er det Bergen kommune som får skylden, men vi er ganske uforskyldt. Her er det private rørleggere som jobber for entreprenøren som har gjort en feil og kappet ledningen. Derfor kjente vi ikke til bruddet, sier Svendal.

Han forteller at det er de som stenger vannet som har ansvar for å informere de berørte.

— Hvis vannet var borte på grunn av Bybanen, skulle entreprenøren ha varslet. Hvis det ikke har skjedd, må vi få bedre flyt i informasjonen til dem som blir berørt, sier informasjonsansvarlig i Bybanen, Rune Jenssen.

Når det har vært brudd på vannledningen, er kommunens regel at de skal være hundre prosent sikre på at vannet er uten bakterier før det kan brukes.

— Derfor får folk beskjed om å koke vannet. Hvorfor de fikk beskjed om å koke vannet kun til tirsdag morgen vet jeg ikke, men jeg tror ikke det er våre folk som har bommet, sier Svendal.

...og så forsvant fortauet

Men historien slutter ikke der. Tirsdag forsvant mesteparten av fortauet utenfor inngangspartiet. At folk ikke lenger passerer kafeen har selvsagt betydning for omsetningen, forteller medeier Gard Haugland.

— Det så jævlig ut for en måned siden også. Da fikk vi beskjed om at det ikke skulle bli verre. Dermed tok vi en avgjørelse om å drive videre. Nå står vi der med skjegget i postkassen. Hadde vi visst dette, kunne vi heller stengt i to måneder og så åpnet igjen når arbeidet var ferdig, sier Haugland.

Han føler at de må kjempe og grave for å få den informasjonen de har behov for.

— Hadde det ligget et digert firma her som fôret kommunen med skattepenger, hadde nok holdningen vært en annen, sier Haugland.

- Er ikke arrogante

— Vi har ingenting å tjene på å være arrogante. Vi ønsker at Bybanen skal ha fornøyde naboer og fornøyde brukere, sier Rune Jenssen.

Han har snakket med entreprenøren, som mener Bien Bar ble varslet om at fortauet kunne bli smalere.

— Men jeg ser at Bien har et problem. Det skal ikke gå mange dagene før fortauet er tilbake, og entreprenøren har lovet at det ikke skal stenges, sier Jenssen.

(Saken fortsetter under bildet)

ERLEND LANGELAND HAUGEN

Mange privatpersoner og næringsdrivende opplever tap på grunn av bybanearbeidet. Haugland er kritisk til at dette ikke er tatt med i beregningene av hvor mye Bybanen koster bergenserne.

— Det er kostnader som betales av oss, og av Wergeland Jernvare, som måtte legge ned, og av dem som mister hagen sin på Paradis, sier Haugland.

Han ber folk om å bruke Bien Bar på tross av hindringene.

— I alle fall hvis folk vil at vi skal overleve. Bybanen har gjort alt de kan for å ta livet av oss, sier han.

Er du blitt berørt av bybanearbeidet? Diskuter saken her.

SKUFFET: Petter Lidal (t.v.) og Gard Haugland i Bien Bar mener dem som rammes av bybanearbeidet ikke får nok informasjon.
ERLEND LANGELAND HAUGEN
TOK FORTAUET: Tirsdag forsvant fortauet foran inngangsdøren.
ERLEND LANGELAND HAUGEN
NÆR NABO: Arbeidet foregår rett utenfor døren, og påvirker naturlig nok omsetningen.
ERLEND LANGELAND HAUGEN