Bybanen skal gå over Gamle Nygårdsbro. Da vil enhver mulighet for å heve broen forsvinne.

— I en årrekke har vi arbeidet for å få hevet seilingshøyden under broen med en meter. Selv om vi ikke helt har gitt opp, ser det ut for at vi kan skyte en hvit pil etter dette, sier Terje Andreassen, leder i Draugen Motorbåtforening.

Sammen med kollegene i Neptun, har Draugen foreslått å heve selve broen ved hjelp av en pongtongløsning.

— Da kunne den gamle vippebroen bli hevet med en meter. Det ville ha vært til stor hjelp, sier Gerhard Grimen.

- Avhengig av fjære sjø

Selv i dag har mange av båtene som holder til i Store Lungegårdsvann problemer med å komme under Gamle Nygårdsbro.

— Mange er avhengig av fjære sjø for å gå ut og inn, sier Terje Andreassen.

Draugen og Neptun har til sammen 425 medlemmer, de fleste med bryggeplass i Store Lungegårdsvann.

— Medlemmene våre kan ikke kjøpe de båtene de har lyst på fordi seilingshøyden under broen er for lav, sier Andreassen.

Motorbåtforeningene har vært i kontakt med både bybanekontoret og kommunen og uttrykt sin frykt for hva som vil skje når bybaneskinnene blir lagt.

— Da kan vi gå over til å drive med robåter. Vi føler dessverre at vi taler for døve ører, sier Terje Andreassen.

- Broen er fredet

Byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen, er kjent med saken, men sier det er begrenset hva bystyret kan gjøre med høyden under Gamle Nygårdsbro.

— Det er en eldre, fredet bro hvor det gjelder lovverk som er utenfor vanlige vedtak. Det betyr at vi ikke kan fjerne broen eller gjøre den vesentlig høyere.

Byråden vil i stedet legge til rette for mer båtliv utover i Damsgårdssundet.