Uhellet skjedde under testkjøring av Bybanen, få dager før den skal åpnes.

De to vognene — 201 og 202 - krasjet ved Telegrafen, i krysset mellom Kaigaten og Christies gate.

En av vognene sporet av, men ingen ble skadet i smellen som skjedde ved 13.30-tiden. Først klokken 15.50 var vognene fjernet fra krysset, slik at trafikken kunne passere.

— Vi vet ikke hvilke konsekvenser ulykken får, sier Oddmund Sylta, direktør i Skyss.

Det er selskapet som er ansvarlige for kollektivtrafikken i Hordaland - Bybanen inkludert.

Sylta sier at de foreløpig arbeider utfra at åpningen av Bybanen fortsatt skal skje 22. juni.

— Per i dag står 22. juni fast. Men det må vi komme tilbake til. Først må vi klarlegge konsekvensene for de to vognene, sier Sylta.

I kveld og i natt blir de to vognsettene undersøkt av eksperter. Det er totalt sett fem vognsett som er levert, men et sjette som skal komme i midten av juni.

Driften i sommer krever minimum fire vogner - men er da helt på smertegrensen i tilfelle noe uforutsett skjer.

- Forferdelig smell

Vognene kolliderte i forbindelse med sporskifte. Vogn 201 har en ti meter lang skrape langs siden.

Flere øyenvitner forteller at det var et forferdelig smell da bybanevognene støtte sammen.

Ved sporveksleren i Kaigaten drar vognen på vei til Nesttun over i feil kjøreretning og kolliderer med den andre Kjell Knutsen, øyenvitne

Kjell Knutsen, mangeårig NSB-ansatt, ble vitne til kollisjonen.

— Den vognen som nå har sporet av, var på vei inn til endestasjonen i Starvhusgaten, mens den andre bybanevognen var på vei ut av stasjonen og på vei mot Nesttun, fortalte Knutsen.

— Ved sporvekselen i Kaigaten drar vognen på vei til Nesttun over i feil kjøreretning og kolliderer med den andre, fortsetter han.

Knutsen, som har jobbet i over 40 år i NSB, mener det er åpenbart at det må ha skjedd en feil under sporvekslingen.

— Det smalt skikkelig. Til alt hell ble ingen skadet, sa han.

Politiet etterforsker hendelsen.

— Vi har ikke grunnlag for å si om det har skjedd noe straffbart, men vi må få klarlagt hendelsesforløpet og finne ut hva som førte til kollisjonen, sier politiets innsatsleder Kjetil Øyri til bt.no.

Saken fortsetter under videospilleren.

— Beklager

Dan Hildebrand, administrerende direktør i Fjord 1 Partner og ansvarlig for drift av Bybanen, mener det er for tidlig å si noe om det er menneskelig eller teknisk svikt som forklarer sporvekslingstabben.

— Det ser ut som skadene på vognene er overflatiske og ikke veldig dyre å utbedre, sier han.

Christies gate ble sperret av, og uhellet førte til enorme køer.

— Jeg beklager hendelsen overfor alle som er blitt rammet, sier Hildebrand.

Bybanen er bygget med automatisk signalsystem som skal gi førerne prioritet.

— Vi skal utrede hva som har skjedd her. Det kan være en teknisk feil, en menneskelig feil eller en kombinasjon, sier Hildebrand.

- Særdeles ubehagelig

Fungerende brannsjef Leif Linde ledet arbeidet med å heve vognen tilbake på skinnene med hydraulisk utstyr.

Samferdselssjef Ove Foldnes i Bergen kommune har hatt mye med oppbyggingen av banen å gjøre. Han var på ulykkesstedet.

— Det er særdeles ubehagelig. Vi må gå gjennom denne hendelsen så det ikke skjer igjen.

- Det er vel ikke god PR?

— Klart ikke, sier Foldnes.

— Dette er akkurat situasjonen som brannvesenet har trent på. Jeg håper de raskt får vognene på skinnene, så de hindrer trafikken minst mulig, sier Foldnes.

  • Unngå køer! Få SMS-varsel når det oppstår køer eller veier må stenges i bergensområdet. Send BT TRAFIKK til 2077. Tjenesten koster to kroner pr. melding. Er du bekymret for sikkerheten på Bybanen? Si din mening!