Fraktebåten «Thebe» hadde hentet lasten i Duisburg, langt oppe i Rhinen i Tyskland. Dit hadde de kommet med tog fra fabrikken til VOEST Alpine, som er Østerrikes største stålprodusent.

Lasten ble tatt imot av folk både fra Bybanekontoret og fra firmaet Baneservice, som har fått oppdraget med å legge skinnene.

Rune Jensen fra Bybanekontoret opplyser til bt.no at første meterne med skinnegang for Bybanen skal legges allerede i midten av juni på en kort strekning frem mot Gamle Nygårdsbro, rett utenfor Høyteknologisenteret. I løpet av sommerferien vil så alt bli satt inn på å gjøre ferdig skinnegangen tvers over Fjøsangerveien utenfor Bystasjonen.

Men første prøvekjøring på skinnene vil ikke skje før mot slutten av 2009.

TUNG LAST: Så snart lukene var løftet vekk måtte bybanefolkene på kaien titte i lasterommet. Der lå det 570 tonn bybaneskinner, nøyaktig nummerert og formet til hver sin presist tilmålte plass strekningen. De som titter er Kjell Otnæs, anleggsleder for Baneservice (nærmest) og Bjørn Drakenberg fra VOEST Alpine.
John Lindebotten