På det første bildet i serien over tvinges Gunnar Gjertsen (61) til venstrekjøring.

— Jeg er vant til å kjøre i England, så det var ikke noe problem for meg, flirer Audi-eieren.

Han oppfattet ikke situasjonen som farlig, ettersom Bybanen holdt svært lav hastighet.

Måtte slipe skinner

Mange bilister og syklister kom på kollisjonskurs med vognene, men heldigvis unngikk Bybanen en reprise av gårsdagens kollisjon.

Kollisjonen er faktisk årsaken til at Bybanen måtte kjøre på britisk vis i en periode tirsdag.

— Vi holder på å slipe bort en del metallspon som oppsto på skinnene etter kollisjonen, sier administrerende direktør Dan Hildebrand i Fjord1 Partner, som står for driften av Bybanen.

Arbeidet skulle ikke ta lang tid, og er antakelig fullført når du leser dette.

Møter politiet

Årsaken til mandagens uhell i Kaigaten er fortsatt uklar, ifølge Hildebrand. Politiet har tirsdag ettermiddag et møte med Bybanens folk, for å gå gjennom hendelsesforløpet.

Uhellet hadde sammenheng med sporvekslingssystemet, men det er uklart om årsaken var teknisk eller menneskelig svikt. Etter det BT vet, er det flere mistanker: Mye tyder på at den automatiske sporveksleren var koblet ut til fordel for den manuelle.

Kommentarer? Vennligst bruk feltet under!