Sprekken i budsjettet skyldes det voldsomme presset i anleggsbransjen. Hvor mye dyrere Bybanen blir, vet ikke Bybanekontoret med sikkerhet, men byrådet ble orientert om kostnadssprekken mandag.

– Vi kjenner ikke overskridelsene i detalj. Bybanekontoret skal nå kvalitetssikre tallene. Det vi vet, er at dette ikke er mer dramatisk enn det alle prosjekter av denne typen opplever i dagens marked, sier byrådsleder Monica Mæland.

– Så dette har ingenting å gjøre med at Bybanekontoret har gjort en dårlig jobb?

– Så langt jeg kan vurdere det i dag, er det ikke det. Bybanekontoret har gjort en grundig og god jobb. Men dette er et svært svært prosjekt, vi har aldri hatt et så stort prosjekt i Bergen, sier Mæland.

– Staten har utsatt en rekke byggeprosjekter på grunn av presset i byggebransjen, er det aktuelt for Bybanen.

– Det er det ikke.

– Får det konsekvenser for fremdriftsplanen?

– Vi kommer ikke til å få problemer med å finansiere dette prosjektet gjennom bompengeinnkreving. Inntektene her er større enn det vi har lagt inn i våre tall, så det er ikke snakk om noen dramtikk i dette.

Alle gruppelederne i bystyret ble orientert om den siste utviklingen i dag morges.

DESIGNPLANER: Omtrent slik kommer bybanevognene i Bergen til å se ut.