Kontraktene har en samlet verdi på rett over én milliard kroner, og ligger klare til undertegning.

— Det er svært gledelig at vi nå har kommet så langt i arbeidet. Men jeg må få understreke at vi er avhengig av Stortingets godkjenning. Får vi det, vil dette bli det største veiprosjektet som noen gang er gjennomført i Bergen, sier samferdselsdirektør Ove Foldnes i Bergen kommune til bt.no

Venter på godkjenning

Han sier at Stortinget skal behandle saken i forbindelse med statsbudsjettet i midten av desember. Går alt etter planen, begynner arbeidet i januar 2008.

— Detaljer rundt oppstart av arbeidet må vi komme tilbake til, sier Foldnes.

Bybanen skal etter planen tas i bruk i 2010.

Fem parseller

De fem parsellene det gjelder er:

  • Strekningen Byparken - Fjøsangerveien : 900 meter, skal klargjøres for dobbeltspor. Én terminal og to holdeplasser langs traseen.
  • Traseen i Strømmen : 500 meter, klargjøres for dobbeltspor og går fra nordsiden av den gamle Nygårdsbroen og opp til Forum Kino.
  • Strekningen Inndalsveien Nord , krysset Fabrikkgaten til Fredrik Stangsvei : 500 meter trasé, en holdeplass og verksted på Kronstadtomten.
  • Strekningen Wergeland - Fantoft : 2400 meter banetrasé, samt tre holdeplasser. Vil gå delvis i tunnel.
  • Strekningen Fantoft - Nesttun : 2900 meter banetrasé, samt tre holdeplasser. Klargjøres for fremtidig dobbeltspor. Det er to tunneler på strekningen.

To lokale selskaper

De fire selskapene som har fått tildelt kontraktene er Svein Boasson AS, NCC Construction AS, Fyllingen Maskinstasjon AS og Veidekke Entreprenør AS. NCC Construction AS har inngått to kontrakter med kommunen.

Svein Boasson AS har inngått en avtale verdt 110 millioner kroner om traseen Byparken - Fjøsangerveien. NCC Construction AS er tildelt traseen i Strømmen, som har en verdi på 89, 4 millioner, samt strekningen Fantoft - Nesttun til 373, 4 millioner kroner. Veidekke Entreprenør AS får strekningen Wergeland - Fantoft, en kontrakt verdt 292, 7 millioner kroner. Sist får Fyllingen Maskinstasjon AS Inndalsveien Nord til en verdi av 147, 5 millioner kroner.

— Jeg synes det er gledelig at de lokale selskapene Svein Boasson og Fyllingen Maskinstasjon har vunnet frem, sier Foldnes.

  • Diskutér Bybanen her!