Ved lunsjtider er kafélokalet like tomt og øde som gaten utenfor. Den kinesiske kokken Him på Ho Ho Snaddermat i Bjørnsons gate er ikke den eneste som har fått langt mindre å gjøre etter at utbyggingen av Bybanen begynte.

BT har gått langs bybanetraseen fra Danmarksplass til Wergeland, og snakket med et tyvetalls næringsdrivende i området. Hovedinntrykket er at frustrasjonsnivået er høyt og fortvilelsen stor.

Kunder forsvinner, regnskap går i minus. Så å si alle melder om svikt i omsetningen og store problemer etter at Bybanen stengte veien og begynte å grave. Ikke alle overlever anleggsperioden.

– Dette er helt utenfor vår makt. Mandag begynner vi å tømme butikken, sier fargehandler Jøran Aalhus.

Arbeidsledig til jul

Halv pris på tapeter, gardiner og puter. Løp og kjøp. I dag er det siste åpningsdag for den tradisjonsrike fargehandelen på hjørnet av Inndalsveien.

KVALT AV BYBANEN: Fargerike Minde kaster inn håndkleet i dag. Bybane— og fjernvarmeutbygging på alle kanter har ført til kundetørke, og omsetningen er halvert. – Uansett hvor mye vi averterer, klarer vi ikke å snu driften på rett kjøl, sier fargehandler Jøran Aalhus. Foto: Bjørn Erik Larsen

– Det er forferdelig synd, men kundene tør rett og slett ikke å kjøre inn i området lenger. Det forstår jeg, sier Aalhus.

Han drømte ikke om at det skulle bli så brutalt, da han overtok den tradisjonsrike fargehandelen på hjørnet ved nyttår. Og det gikk bra en stund – helt til bybaneutbyggingen begynte i sommer.

Siden har den vesle butikken vært omkranset av gravemaskiner og stengte veier, og i tillegg legges det fjernvarmerør i sidegaten. Om kundene har klart kunststykket å komme seg frem, har neste utfordring straks meldt seg: Parkering.

Siden i sommer er omsetningen til Fargerike Minde halvert.

– Jeg ante ikke at det kom til å bli så dramatisk som dette. Egentlig kaller jeg meg optimist, men nå er jeg realist. Vi har rett og slett ikke økonomisk kondisjon til å henge med lenger.

Tre ansatte har delt to årsverk i fargehandelen. Nå mister de jobben.

– Det blir trist å gå julen i møte på denne måten. Men jeg prøver å tenke positivt, og jakter på ny jobb, sier interiørkonsulent Linda Åsebø, som blir arbeidsledig 1. desember.

– De visste at Bybanen kom

Wergeland jernvare i Storetveitvegen har gått konkurs. Noen bedrifter sier opp folk. Andre flytter etter kundene, blant dem Flisekompaniet i Fabrikkgaten og Galleri Idefix i Fridalsveien.

Overfor BT gir mange uttrykk for at de er oppgitt over bybanekontoret, og de klager over manglende informasjon og skilting. Flere etterlyser tiltak som kan gjøre det lettere for næringsdrivende å overleve anleggsperioden. Informasjonsrådgiver Rune Jensen ved bybanekontoret i Bergen forstår godt at butikkeierne er frustrerte.

– Men de visste tidlig at Bybanen kom, og hva som skulle gjøres. Vi kan ikke la være å bygge Bybanen. Det er det vi er satt til. Men vi kan bistå med å sikre tilkomst, sier Jensen.

– Til Bjørnsons gate er det tilkomst både fra nord, sør og øst. Men det er nå engang slik at folk ikke vil kjøre inn i et anleggsområde, og dermed mister de næringsdrivende den spontane trafikken. Det er et kjempeproblem.

– Velkjent dilemma

Jensen mener Bybanekontoret har gjort det som er mulig for å legge til rette for næringsdrivende i anleggsperioden. Men kontoret kan ikke henge opp flere omkjøringsskilt enn de har løyve til.

– På offentlig vei er det Statens vegvesen som bestemmer, ikke Bybanekontoret, sier Jensen.

Butikk- og kaféeiere i området etterlyser kompensasjon for ulemper og inntektstap som følge av utbyggingen. Men det er et velkjent fenomen, sier Jensen, at noen blir økonomisk skadelidende som følge av offentlig utbygging. Han bruker årelange veiarbeider i Vaskerelven som eksempel.

– Det er samfunnskostnader ved slike utbygginger, og samme regler gjelder for alle, sier Jensen.

– Det er godt mulig at samfunnet burde være med på å dele kostnadene med dem som driver næring i et område, men da må det offentlige tenke annerledes. Dette ligger ikke i bybanekontorets makt.

FLYTTER TIL SENTRUM

FLYTTER: Pål Brudvik har flyttesalg i Galleri Idefix og forlater snart nabolaget til Bybanen. Nye lokaler venter i Jonsvollgaten. FOTO: Tor Høvik

Galleri Idefix har mistet fem av seks besøkende og flytter.

– Vi har fått nye lokaler i Jonsvollgaten og flytter 1. desember. Gravingen har vært en katastrofe for næringslivet her, sier butikksjef Pål Brudvik.

Han fører statistikk over hvor mange som kommer innom galleriet, og kan hente frem nøyaktige tall på nedgangen. De viser at det var seks ganger flere innom i oktober i fjor enn i årets oktober.

Derfor blir maleriene av innehaver og kunstner Ingunn Skjønsberg, globusen med innebygget barskap og de andre møblene og lysestakene, snart flyttet til sentrum. Nok et lokale i Fridalsveien tømmes.

FRISØR MED KUNDEFLUKT

HÅRDE TIDER: Frisør Wahid Jeber kan telle kundene som er innom i løpet av en dag på en hånd. FOTO: Tor Høvik.

På Easy hårstudio er det stille. Kun Lionel Ritchie og Bjøro Håland bryter stillheten.

– Hvordan det går? Du ser. Så dårlig, sier Wahid Jeber og slår oppgitt ut med armene.

I bakgrunnen durer P4. I salongen er det tomt som graven.

42-åringen kom til Norge fra Nasiriyah i Sør-Irak for seks år siden. To år senere startet han frisørsalong på Minde. I begynnelsen gikk det ikke så verst.

– Før var det kanskje 20, kanskje 25 kunder hver dag. Nå er det tre-fire om dagen. Sånn har det vært i fire måneder, siden... Ja, du ser, sier Jeber og peker ut mot gjerdene som skiller fortauet hans fra et gapende hull i bakken.

– Vi er to frisører og tre kunder. Det går ikke.

Han himler med øynene.

– Men hva vil du gjøre? Klarer du å overleve sånn som dette?

– Jeg må bare vente og se. Kanskje åpner de gaten igjen snart. Jeg må betale husleie, sier han.

«Herreklipp: 130 kroner» forkynner skiltet utenfor, samt et nummer for timebestilling. Det siste trengs strengt tatt ikke lenger.

GJELDER Å HOLDE UT

SER LANGT ETTER KUNDENE: Mix Forum Video måtte flytte på grunn av utbyggingen, men slipper ikke unna anleggsarbeidet. – En eller annen gang må de jo bli ferdige, sukker daglig leder Mette Førde Sørsdal. Foto: Bjørn Erik Larsen

Mette Førde Sørsdal blir rent nostalgisk, når hun drømmer seg to år tilbake, til det hun kaller «gullalderen». Til den gangen Forum Video holdt til på motsatt side av Danmarksplass, da forretningen blomstret og hadde tolv ansatte.

Men butikken måtte flytte på grunn av Bybanen, og mandag ble de gamle lokalene revet.

– Trist, sier Sørsdal, som er daglig leder for Mix Forum Video.

Ikke en kunde er i sikte, da BT stikker innom. Omsetningen er gått drastisk ned, forteller Sørsdal, og tallet på ansatte redusert til syv.

– Vi er nødt til å være positive, men dette går ut over levebrødet vårt. Nå gjelder det bare å holde ut.

FLYTTER ETTER BILENE

TØFFE TIDER: – Det har ikke vært enkelt, sier Tord Fleime, daglig leder for Flisekompaniet i Fabrikkgaten. I februar melder butikken flytting fra bybanetraseen. Foto: Bjørn Erik Larsen

– Det kjører ikke en bil forbi lenger, sier Tord Fleime og nikker ut mot en stille Bjørnsons gate.

– Men du kan ikke sette deg ned og grine, heller.

Da flytter han heller hele butikken.

I midten av februar forlater Flisekompaniet Fabrikkgaten til fordel for nye lokaler i Kanalveien. Ikke langt unna, men langt nok til å få bybane og gravemaskiner på trygg avstand.

– Hovedårsaken til flyttingen er Bybanen. Den må gjerne komme, men ødelegger for aktiviteten i området. Vi har merket utbyggingen godt på omsetningen, og i tillegg har boligmarkedet i Bergen rett og slett tørket helt inn.

Flisekompaniet har nå permittert en ansatt. Men ingen av de næringsdrivende i området bør være overrasket over det som skjer, mener Fleime.

– De som klager på at det er tungt nå, er sent ute. De burde vurdert flytting for lenge siden.

HARDT PRØVET KJØPMANN

I MINUS: Kundene på Danmarksplass har møtt mange fysiske hindre i høst. Det merker Rema 1000-kjøpmann Frode Rødbotten på regnskapene. Foto: Bjørn Erik Larsen

Stengte fortauer, stengt innkjørsel. Kjøpmann Frode Rødbotten på Rema 1000 på Danmarksplass oppsummerer anleggsperioden slik:

– En prøvelse.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Da matvarebutikken stengte i nær tre uker på grunn av den nærgående utbyggingen, benyttet Rødbotten anledningen til å pusse opp. Lukrativt, derimot, har ikke siste halvår vært.

– Vi går på minus, konstaterer Rødbotten.

LUNSJ I DET STILLE

TOMME BORD: Lie-Nielsen har overlevd i Bergen i hundre år. Nå er målet å overleve bybaneutbyggingen, også. – Kundene vet ikke lenger hvordan de skal komme seg hit, sier konditormester Bernt Lie-Nielsen. Foto: Bjørn Erik Larsen

Midt i beste lunsjtid er det folketomt i det vesle konditoriet i Bjørnsons gate. Det siste året har omsetningen av brød, boller og kaker gått ned med en fjerdedel. Utbyggingen av Bybanen får skylden.

– Kundene vet ikke lenger hvordan de skal komme seg hit. De trafikale forholdene er helt håpløse, sier konditormester Bernt Lie-Nielsen.

Seks andre Lie-Nielsen-avdelinger får bakervarene sine fra produksjonslokalene her i Bjørnsons gate. I en periode begikk bakeriet daglige lovbrudd for å kunne gi bergenserne sitt daglige brød.

– Da Ibsensgate var stengt, dundret trafikken forbi utenfor døren her, og det var forbudt å stoppe mellom klokken ti og sytten. Men vi kunne ikke bry oss om det. Vi måtte jo få ut varene.

Lie-Nielsen slår oppgitt ut med armene.

Etter alt styret det siste året, sitter han igjen med blandede følelser for hele bybaneprosjektet.

– Det blir kanskje bra. Men det er mye lidelse underveis.

TAR KUNDENE VÅRE

STABEIS: – Daglig taper vi 2000 kroner på utbyggingen. Hadde det ikke vært for ren stahet, ville det ikke gått, sier Bien Bar-eier Gard Haugland, som føler at han personlig er blitt tvunget til å ta sin del av regningen for Bybanen. Foto: Bjørn Erik Larsen

«Feeling grovy», nynner Paul Simon dovent over høyttaleren. Men så avslappet og ovenpå har ikke eierne av Bien Bar følt seg etter at Bybanen begynte å trenge seg på like utenfor dørstokken.

– For å si det sånn: Dette må bli en jævlig vellykket bybane for at jeg skal bli begeistret, sier en av dem, Gard Haugland.

– Bybanen er et fallossymbol for Bergen. Et fellesprosjekt og et løft hele byen skal være stolt av. Men jeg skjønner ikke hvordan man kan presentere regnskapet uten å ta med kostnadene alle berørte parter må ta.

Bien Bar alene har tapt litt over en halv million kroner de siste åtte månedene.

– Dette er det Bybanen har kostet oss personlig. Bybanen har «ekspropriert» kundene våre, sier Haugland.

Han etterlyser tiltak, for eksempel skattelette, som kan gjøre det lettere for næringsdrivende å overleve langs bybanetraseen i anleggsperioden.

– Alle sier: «Bare vent til Bybanen kommer!» Men jeg har ennå ikke forstått hva det er jeg skal vente på. Busstoppet utenfor døren er flyttet, og Bien Bar blir liggende midt mellom to stopp på Bybanen.

VURDERER RETTSSAK

I BAKLEKSA: At gaten like utenfor Dekk-Mester'n Bergen AS er blitt stengt, har eierne Torhild og Bjørn Skram Hansen merket tydelig på omsetningen. Flere ganger har de bedt bybanekontoret om å skilte omkjøring til Bjørnsons gate. – Vi har aldri fått skikkelig svar. Foto: Bjørn Erik Larsen

Som å selge sand i Sahara. Slik må det føles å selge dekk i en gate som blir stengt for biltrafikk.

– De tar levebrødet fra oss, sier Torhild og Bjørn Skram Hansen med klar adresse bybanekontoret.

Ekteparet driver Dekk-Mester'n Bergen AS. Etter at Bjørnsons gate like utenfor verkstedshallen ble stengt 19. oktober, har familiebedriften tapt mellom 500.000 og 600.000 kroner. Gamle kunder finner ikke frem, impulskundene kjører ikke forbi lenger.

– Annenhver kunde klager over manglende skilting og informasjon. Vi er helt avhengig av at de kommer frem til oss. Gang på gang har vi ringt bybanekontoret og bedt om skilting for omkjøring til Bjørnsons gate, men vi møter veggen, sier ekteparet.

– Forholdene blir overhodet ikke lagt til rette for oss næringsdrivende i området. Det er ikke mye vi ber om, tatt i betraktning hva vi må forsake.

Nå vurderer Dekk-Mester'n å gå til rettslige skritt mot Bybanen for å få dekket tapte inntekter.

NEKTER Å GI OPP

INNRINGET: Få har fått bybaneutbyggingen så tett inn på livet som Auto-Teile AS på Danmarksplass. Foto: Bjørn Erik Larsen

Auto-Teile AS på Danmarksplass har så langt tapt mellom 120.000 og 150.000 kroner bare på kontantsalget under anleggsperioden. Men gi seg?

– Nei, det ville vært en fallitterklæring, men det har vært et forferdelig bestyr. For kundene har det vært et mareritt bare å komme seg inn i butikken, sier eier Atle Sørensen.

65-åringen som har solgt bildeler i det han kaller «Europas verste kryss» i tyve år, kommer med følgende hjertesukk:

– Kunne de ikke heller lagt banen opp i luften, eller ned i jorden? Det hadde spart oss næringsdrivende for alle problemene.

FØLER SEG OVERKJØRT

SER DET AN: Frisørene Nina Hansen og Anne Rasmussen har drevet salong i Bjørnsons gate i elleve år. Nå er de redde for å miste levebrødet. Foto: Bjørn Erik Larsen

De er tre stykker på jobb, men denne formiddagen er alle frisørstolene hos Nina & Anne's Frisør tomme.

– Det er stille her nå, men det er ikke unormalt i november. Vi får se det an frem til jul. Går det ikke bra, må vi vurdere å flytte, men det er forferdelig kostbart, sier Nina Hansen og Anne Rasmussen, som har drevet salongen i Bjørnsons gate i elleve år.

Det var ikke bare gaten utenfor som stengte midtveis i oktober. Også gatelysene sloknet. Like etter var det innbrudd i salongen.

– Om kveldene ligger området i mørket, og da er det litt nifst å stå her alene. Gaten ser dessuten slumaktig ut. Det er ikke kjekt.

Som de andre næringsdrivende i strøket er også Nina & Anne's Frisør frustrert over manglende kontakt og informasjon fra bybanekontorets side.

– Vi føler oss overkjørt. Nå risikerer vi at levebrødet vårt forsvinner.

SLUTT ETTER 80 ÅR

BLIR ARBEIDSLEDIG: Rita Wallin vil fortsette å jobbe selv om hun er 60 år. Foto: Tor Høvik

På Wergeland Jernvare kan man fortsatt få billig drill eller juletre i plast. Men det er siste uken. Etter 80 års drift.

— Her har det vært butikk siden 1928. Og vi har hatt det samme gulvet hele tiden! Det var den gangen de hadde linoleum med kvalitet, sier Rita Wallin og ser ned på et slitt, men fullt brukbart gulvbelegg.

Selv har 60-åringen stått nesten to tiår bak disken. Etter konkursen i vår har hun meldt seg arbeidsledig, men fikk midlertidig jobb for konkursboet. Oppgaven er å selge restene av den tradisjonsrike butikken, samt varer fra andre konkursbo.

Wallin er ikke i tvil om at Bybanen må ta på seg mye av skylden for konkursen.

FOTOGRAFEN DOBBELT RAMMET

DOBBEL DOSE: Fotograf Steinar Jensen er mest irritert på informasjonen fra Bybanen. – Den er ikke god nok. De sprenger hele døgnet uten å varsle, sier han. Jensen flyttet på hytten i tre måneder for å slippe unna. Foto: Tor Høvik

Først tok Bybanen halve hagen til fotograf Steinar Jensen. Så forsvant kundene foran butikken.

Den ene halvdelen av fotografparet Kjerstin + Steinar på Wergeland har fått dobbel dose bybanefrustrasjon.

Det begynte på Paradis, der Jensen bor i en gammel villa fra 1930-tallet. Akkurat der kommer Bybanen ut av tunnelen, og kommunen eksproprierte en stor del av tomten. Nå ligger huset på kanten av stupet ned mot tunnelskjæringen.

Flyttet på hytten

– De har sprengt seg 12 meter ned to meter fra veggen min. Vi orket ikke å bo der mens det sto på som verst, og flyttet på hytten i tre måneder, forteller fotografen.

Bybanen har lovet å tilbakeføre deler av terrenget, så Jensen tror det blir greit til slutt. Erstatningen han fikk for tomten som forsvant, derimot...

– 90.000 kroner for 197 kvadratmeter tomt midt i Bergen. Det er ikke akkurat markedspris, sier han.

Skal overleve

I butikken på Wergeland har han sluppet å gi fra seg areal, men mye av trafikken forbi har forsvunnet etter at Inndalsveien ble stengt.

– Men vi er ikke blant dem som er hardest rammet. Det største problemet er mangelen på parkering, og at vi må forklare kunder hvor de skal kjøre, sier han.

BRUKTSALG I FARE

I TYNN TRÅD: Etter å ha drevet butikk i 13 år, vurderer Marianne Thorkildsen å legge ned. Bybanegravingen tok knekken på omsetningen. – Det er ingen som finner frem til oss lenger, sier hun. Foto: Tor Høvik

Klesbutikken Barneboden henger i en tynn tråd.

– Det er nesten umulig å forklare folk hvor de skal kjøre for å komme hit, sukker innehaver Marianne Thorkildsen.

I 13 år har hun drevet butikk med forretningsidé å selge videre brukte barneklær, vogner og leker. De første 12 holdt hun til på Nesttun, men måtte vekk derfra da huset ble revet.

– Jeg var glad for å finne nye lokaler her på Minde, men det har vært mye stillere her. Og etter at Bybanen stengte veien, ble det veldig stille, sier hun.

Dersom hun ikke finner nye, billige lokaler, blir det nedleggelse for Marianne.

TROR PÅ JULESALG

VISSENT: Laila Andvik merker svikt i omsetningen, men satser på julehandelen. Foto: Tor Høvik

Bien's Blomster driver tilsynelatende blomstrende butikk, men også innehaver Laila Andvik har merket Bybane-effekten.

– Det hadde gått mye bedre hvis ikke gatene var stengt her. En periode var jo også Bendixens gate stengt. Da måtte jeg kjøre lange omveier og stå i rushkøen i Kanalveien for å få levert blomster, sier hun.

Lokalet er stappfullt av orkideer og julepynt.

– Jeg er heldigvis god med planter, så jeg klarer å holde de i live. Og snart kommer julen. Da skal det og må det bli masse kunder her, sier hun.

LUFTEN UT AV BALLONGBUTIKK

LUFTIG: Det er ikke like mange som ser ham, men ballongmannen i vinduet er like blid. Innehaver Eva Waagsbø er derimot ganske oppgitt over Bybanen. Foto: Tor Høvik

Eva Waagsbø satset på ballonger for to og et halvt år siden. Bybanen har ikke punktert drømmen, men gjort den vanskeligere å nå.

– Ballonger er nytt i Norge. Vi har store vinduer ut mot gaten, men nå er det ingen som ser dem lenger. Og når folk ikke ser ballonger, kommer de ikke på dem, heller, sier hun og demonstrerer alt ballongene kan brukes til.

Bursdagshilsener, lykkønskning ved fødsler eller dekorasjon av festlokale. Og ønsker du å levere en vinflaske inne i en stor ballong, kan Eva hjelpe med det også.

– Men nå må jeg bære ballonginstallasjonene og gassflasker langt opp til der bilen min er parkert. Før kunne jeg parkere rett utenfor. Jeg har spurt Bybanen hvor lenge det skal være stengt her, men får ikke svar, sukker hun.

Men Eva gir ikke opp. Nettsalg og reklame skal få fart i omsetningen igjen.

– Og så håper jeg Bybanen hyrer meg til å lage ballonger til åpningen i 2010, ler hun.

LEVER PÅ NOSTALGI

BLODFATTIG: Terje Olsen har drevet Vampyren i 17 år, og tror tegneserieentusiastene fortsatt vil finne frem. Foto: Tor Høvik

Vampyren brukthandel overlever, takket være nostalgi og dem som ikke hopper på tekniske nyvinninger sånn uten videre.

Det lille lokalet er stappfullt av pocketbøker, tegneserier – og gamle VHS-videofilmer.

– Jeg tror vi er det eneste stedet i Bergen som fortsatt selger VHS. Det er et marked for det. Spillerne virker jo fortsatt, og ikke alle har gått over til DVD, sier innehaver Terje Olsen.

Han har drevet butikken i 17 år, og tror den vil overleve bybanegravingen også.

– Jeg har mange faste kunder. Voksne folk som kjøper tegneserier, og boksalget har holdt seg stabilt i alle år, sier han.

Hvordan opplever du Bybanebyggingen? Legg inn dine kommentarer under!

Larsen, Bjørn Erik