— Dette er ikke helt vellykket, rett og slett. Her høres det ut som om noen har vært på et eller annet seminar, sier språkforsker Ingebjørg Tonne.

Hun reagerer umiddelbart negativt på ordlyden i annonsen fra Tide Buss AS, der selskapet søker etter nye bussjåfører:

« ... vi søker etter nye kundebehandlere som kan kjøre buss. Tide har nesten 1800 kundebehandlere som kan kjøre Gard og alle våre kunder trygt dit de skal.» Ingebjørg Tonne skjønner ikke poenget med å søke etter «kundebehandlere».

— Dette virker kunstig. Hva er det de prøver å få frem? Vi har jo den gamle betegnelsen bussjåfør, som det ikke er noe galt med. Her får vi presset på oss en forestilling om at de som kjører buss, først og fremst er flinke med mennesker. Denne annonsen virker litt sprø, sier hun, og legger til:

— Som passasjer vil jeg først og fremst bli fraktet av noen som kan kjøre bussen trygt. At sjåførene er flinke med folk, er sekundært.

Ikke fint nok?

Hvorfor Tide har valgt en slik stillingsutlysning, er ikke lett å forstå, mener Ingebjørg Tonne:

**Les også:

Vil legge vekt på de reisendes ve og vel**

— Synes de «bussjåfør» er for traust? Jeg tror de prøver å signalisere at de er litt moderne, og det virker som om de ikke synes det er bra nok å kalle jobben «bussjåfør». De vil ikke ha oppmerksomheten på håndverket.

— Utlysningen signaliserer at det eneste som er verdt noe, er å jobbe med mennesker, at det er så fint, liksom. Mer fjongt. Kanskje de mener at manuelt arbeid ikke er fint nok? undrer språkforskeren.

- Fjongt og uforståelig

Tilfellet Tide føyer seg inn i en trend, sier hun:

— Det er jåleri. Man pynter på ting ved å gi dem nye navn. Av og til er det greit, når en betegnelse er stigmatiserende, som «vanfør» for eksempel. Men «bussjåfør» hører ikke til denne gruppen.

Ingebjørg Tonne mener slike nytitler ikke gjør det enklere for publikum.

— I kommunen for eksempel, har man de merkeligste titler, som gjør at publikum ikke aner hva de ansatte der driver med. Dette er en del av alt som kommer rundt new management - nye, fjonge og uforståelige titler, sier hun.

Statusheving

Alt sammen et forsøk på statusheving, mener Asbjørn Grimsmo, psykolog og seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet i Oslo:

— Man prøver å gjøre om på stillingsbetegnelser for å høyne status. Vi må for eksempel lete med lys og lykte for å finne en «selger» - de heter «markedskonsulenter» og mye annet.

Ny tittel på velkjent yrke hjelper ikke nødvendigvis på noe, påpeker Grimsmo:

— Å endre titler har bare midlertidig effekt, så lenge man ikke gjør noe med selve jobben og jobbinnholdet. For å oppnå noe med hensyn til folks pågangsmot og innsatsvilje, må man se på innholdet i arbeidsoppgavene, og gjøre arbeidet mer meningsfylt.

- På humøret løs

Asbjørn Grimsmo applauderer hvis Tide slik faktisk vil understreke at sjåførene ikke bare kjører buss, men er kundebehandlere:

— Vi vet fra transportbransjen at det som gjør jobben spennende og meningsfylt, er forholdet til passasjerene. Men den samme relasjonen kan også gå på humøret løs. Det er fint og flott hvis Tide har en god diskusjon på hvordan de yter best mulig service, men da må de ta organiseringen av arbeidet alvorlig. Det spørs om de får til i disse anbudstider.

Yrkesstoltheten

Tøffe tider i bransjen gjør det ikke så lett å være bussjåfør, påpeker arbeidslivsforskeren:

— For den enkelte bussjåfør kan det være en motsetning mellom å være effektiv og å være en god kundebehandler. Flere undersøkelser viser at å transportere mennesker kan være svært stressende, og at stresset fører til mange helseplager.

Ny, fancy tittel hjelper ikke stort i så måte, mener Asbjørn Grimsmo:

— Hvis busselskapet sørger for at bussjåførene får kontroll på det som påvirker helsen er det bra. Ny tittel alene er ikke nok. De fleste yrker har også utviklet yrkesstolthet. Det spørs om man ved å endre tittelen kaster ut litt av yrkesstoltheten.

- Hvorfor ikke "kaptein"?

Tre av Tide-sjåførene synes i hvert fall ikke de trenger ny tittel.

– Å kalle oss «kundebehandlere» er tåpelig. Bussjåfør er et yrke med lang tradisjon. Hva er galt med det navnet? Hvorfor prøver de å sminke yrket? spør Inge Hjortland.

Han jobber i Tide Buss, og er altså, ennå en stund – bussjåfør.

Kollega Trond Buen er enig.

– Vi er bussjåfører. Jeg tror ikke vi får flere sjåfører i selskapet av å søke etter «kundebehandlere», så lenge folk vet hva jobben er, sier han.

De tre klarer ikke helt å la være å tulle med busselskapets nye tittel på arbeidet de utfører.

– Vi er jo både støttekontakter, psykologer og hoggestabber – vi er dem som er nærmest kunden, sier Svein Andersen.

– De kunne jo kalt oss avdelingsleder. På hver sin buss – det hadde vært noe! mener Trond Buen.

Inge Hjortland ser ingen grunn til å stoppe der:

— Eller kaptein. Det hadde vært bra!

Hva synes du om den nye tittelen? Si din mening i kommentarfeltet under!

Ørjan Deisz