• Tillegget er for lite, mener bussjåfør Bernt Wik. I går deppet han og kantinekameratene over en lønnsøkning på 10.800 kroner.

Humøret er ikke akkurat på bunn, men jubelen står heller ikke i taket i sjåførkantinen på Nygårdstangen. Her er det ikke lett å finne fornøyde sjåfører, etter at en ny tariffavtale ble rodd i land klokken 0600 i går morges.

— Prøv å leve av det

Da satt Steinar Birkeland bak rattet i bussen på Osterøy, og kjørte sin første rute til Bergen.

— Lønnen vår er mye for lav. Jeg tjener 21.000 kroner i måneden, og det med fagbrev og 30 års ansiennitet. Du kan jo prøve å leve av det, sier han

Bussjåførene fikk et timetillegg på 5,50 kroner. Det betyr ca. 10.800 kroner mer i året.

— Gapet opp til industriarbeiderne er 40.000 kroner. Vi fikk 10.000. Du skjønner jo at det er for lite.

Birkeland kjører delte skift. Det betyr at han midt på dagen har tre timer fri. Svært upraktisk og slik Birkeland ser det, altfor dårlig betalt.

— Jeg er hjemmefra i 12 timer og får betalt for åtte.

Med den nye avtalen gir Birkeland 50 kroner ekstra per vakt i kompensasjon.

— Ja, det blir 10.000 kroner ekstra. Tror du jeg får råd til en ekstra vaffel? spør han henvendt til kantinebestyrer Atle Aamelfot.

Blandede følelser

— Ja, nå kommer omsetningen til å øke, svarer Aamelfot tilbake, mens han tørker av borde.

— Nei, fra spøk til alvor, mitt inntrykk er at bussjåførene gjerne hadde sett at de fikk mer i tillegg. Når det gjelder løftene om opptrapping, virker det som om sjåførene er mer usikre, legger han til.

— Jeg er enig med Birkeland. Vi tjener for lite og tillegget er ikke stort nok, men foreløpig vet jeg for lite om avtalen, sier Bernt Wik.

Han har jobbet i Gaia og har samme lønn som Birkeland.

Leder for Vestnorsk Transportarbeiderforening Jan Sivertsen mener avtalen er god nok. Han lover medlemmene mer informasjon.

— Det er veldig blandede følelser ute. Vi har en jobb å gjøre for å få sjåførene til å forstå hva avtalen betyr. Jeg har sittet i telefoner med medlemmene våre i hele formiddag, og de kunne nok tenkt seg et større kronetillegg, sier han.

Sivertsen setter sin liv til avtalepunktet om at det skal lages en bransjeavtale i løpet av dette året, der lønnsnivået skal «..heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.»

— Jeg kan vanskelig tolke dette på annen måte enn at vi i løpet av svært kort tid, trolig fra 2008 har fått et betydelig lønnsløft.

Det gjenstår å se om bussjåførene synes det er tilstrekkelig til å stemme ja når avtalen i neste måned skal ut til uravstemning.

MISFORNØYD: Bernt Wik får til salt i maten, men skulle gjerne hatt et større enda lønnstillegg. Stemningen i bussjåførenes kantine på Nygårdstangen var ikke særlig munter i går..