For folk som følger med i transportbransjen er Grinis navn velkjent. Det er ikke så rart. Han har i hele sitt yrkesaktive liv jobbet med busstrafikk, ikke sjelden har han befunnet seg i lederposisjon.

Grini startet faktisk som helgebussjåfør i Åsane Billag i 1971. Etter avsluttet siviløkonomutdannelse i 1973 ble han ansatt i selskapets administrasjon. I 1982 nådde han toppen som administrerende direktør og var en sterk pådriver da selskapet fusjonerte med Rutelaget Fana Os Milde til Pan Trafikk i 1991. Den gang hadde han nok et sterkt ønske om å bli administrerende direktør i det nye selskapet, men kampen mot Arne Buanes endte i grøften for Grinis vedkommende.

Grinis tap i Pan Trafikk åpnet nye bussdører. I 1993 sto han fadder til Norgesbuss, et selskap av flere ulike busselskap i Norge. Det innledet et oppkjøpsrace ledet fra Bergen som skulle gjøre Norgesbuss til et av Norges aller største busselskap.

I 1998 gjorde Norgesbuss forsøk å kjøpe seg inn i Pan-trafikk. Et oppkjøpsforsøk som ble meget dårlig mottatt av både direktør Buanes og Pans styre. Grini endte i grøften for andre gang.

Året etter var det Norgesbuss tur til å bli utsatt for beilere. Den britiske transportgiganten Arriva, som nå vil kjøpe Gaia, sa seg interessert i Norgesbuss, men forhandlingene endte i null.

I mellomtiden hadde Norgesbuss, under Grinis ledelse etablert Norgestaxi, et landsomfattende drosjeselskap som har bidratt til å øke konkurransen i drosjemarkedet. Men både Norgesbuss og Norgestaxi slet økonomisk og underskuddet i 2000 ble på 46 millioner kroner, noe som ikke minst skyldtes oppstartsproblemene for Norgestaxi.

Grini forlot bussbransjen i 2001, angivelig fordi hovedkontoret til Norgesbuss skiftet adresse fra Bergen til Oppgård. I en mellomperiode drev Grini og skulle bygge og drifte private sykehjem for kommuner, men var etter kort tid tilbake, nå som konsulent.

Grini er en driftig fyr, det sier alle som kjenner han. I dag har han oppdrag for Bybanen, han representerte Arriva da de i forrige uke kom med tilbud på Gaia, og i det aller siste har han og fungert som en slags selvoppnevnt politisk rådgiver for byrådsleder Henning Warloe og gruppeleder Liv Røssland. Spørsmålet er om han med det har kjørt seg selv i grøften.