Føler du at det er vanskeligere å få sitteplass på bussen nå enn det var tidligere? Det skyldes i så fall ikke bare at det er flere passasjerer.

Tide kjøpte i vinter 96 nye busser fra Volvos fabrikk i Polen. De er satt inn i rutene i Bergen sør og Os. Bussene oppfyller alle krav til lavt utslipp og universell utforming.

Men det er ett problem som mange jobbpendlere har fått merke i rushet: Bussene har ikke plass til like mange sittende passasjerer som de gamle bussene hadde.

Forskjell

— Det er blitt en syk stor forskjell. Det er ofte veldig fullt og veldig ubehagelig, sier Malin Heggland (17). Sammen med venninnen Sunniva Drønen (16) og Cathrine Teigen (17) er de tre jentene på vei tilbake til Os fra Bergen, etter å ha vært på kino.

På buss nummer 600 til Osøyro sitter de tre, og da BT traff på jentene lørdag ettermiddag, hadde de klar å kapre til seg sitteplasser på bussen.

— Jeg må ofte stå. Det trengte jeg ikke før, sier Sunniva Drønen. De to andre jentene nikker enig.

Lavt gulv gir få seter

Informasjonssjef Kåre Enæs i Tide bekrefter at de nye bussene har færre seter enn de gamle.

  • Det skyldes at mange av de nye bussene har lavt gulv fra front til hekk. Siden motor og hjulbuene også tar plass, blir det færre seter i slike busser, sier han.

Tidligere var det vanlig med et oppbygget bakparti. Nå skal det være lavgulv over hele bussen.

  • Det er nøye spesifisert i anbudsdokumentene hvilken type busser som skal brukes. Alt slikt bestemmes av Skyss, sier Enæs.

Av de 96 bussene i Bergen sør og Os, er 63 enkle lavgulvbusser. De har kun 34 sitteplasser, mens det tidligere var vanlig å bruke busser som hadde 45-50 seter. I dag er det stort sett bare fra Os det går så store busser.

Til gjengjeld er de nye bussene registrert for hele 43 ståplasser, slik at kapasiteten ikke skal være så forskjellig fra de gamle. Men flere må stå, og det kan føles atskillig trangere.

Få leddbusser

— De gamle høygulvbussene hadde ikke rom for rullestoler og barnevogner slik kravene er nå. Det går ut over antall seter, sier administrerende direktør i Skyss, Oddmund Sylta.

Han sier at han ikke vet om noen bussleverandører som lager busser med like mange seter som før.

I rutepakken for Bergen sør og Os inngår det 12 leddbusser, som frakter dobbelt så mange passasjerer.

  • Ville det ikke vært bedre med flere leddbusser, slik at kapasiteten kan økes uten å måtte sette opp flere avganger?
  • Vi har satt inn leddbussene på de tyngste rutene, deriblant rute 50 (tidligere 30). Men mange steder i ytre Fana og Os er det ikke god fremkommelighet for leddbusser. Det er gjort en nøye vurdering for hver enkelt rute, sier Sylta.

Bergen nord neste ut

I disse dager sitter Skyss og planlegger anbudet for Bergen nord. Også derfra kommer det klager om for lav kapasitet. Sylta utelukker ikke at det blir aktuelt å sette inn flere leddbusser fra bydelen.

— Dette sitter folkene våre og regner på. Vi kan øke antall avganger, men det er også mulig å få med seg flere passasjerer pr. avgang, sier han.

I dag bruker Skyss alle tilgjengelige sjåfører i rushtrafikken, og det er vanskelig å få tak i flere sjåfører. Større busser ville det være en kostnadseffektiv måte å øke kapasiteten på.

  • Jeg ser det poenget. Men hovedårsaken til at bussene har vært fulle er at så mange avganger ble kansellert i forrige uke. Hvis en avgang ikke går, blir den neste stappfull, sier fylkesrådmann Paul M. Nilsen. Hva synes du om at bussene er blitt mindre? Si din mening i kommentarfeltet.
MINDRE: Bussene er blitt mindre enn de var før. FOTO: KNUT EGIL WANG.