— Jeg har ikke tid å snakke med deg. Jeg er nødt å kjøre nå, jeg er allerede tre minutter forsinket, sier bussjåføren, som vil være anonym, i det han stresset ankommer Søråshøgda klokken 14.07.

Han har sitt svare strev med å ta unna påstigende passasjerer på 100-bussen. Noen finner ikke helt ut av billettautomaten. Dyrebar tid går tapt. Sjåføren vil ikke mene noe om at rutetidene nå blir forlenget, men det vil gjerne Robin Blom-Pettersen.

  • Jeg vil jo komme fortest mulig frem. Jeg blir fort rastløs, spesielt når jeg har ungen med meg. Økt reisetid fører til at du må planlegge avtaler litt bedre, sier Blom-Pettersen.

Sliter med forsinkelser

For i den nye ruteplanen har Skyss økt den planlagte reisetiden til og fra Nesttun med flere minutter på flere linjer. Ifølge de forrige rutetidene tar for eksempel bussen fra Søråshøgda til Nesttun på det minste 15 minutter.

I de nye rutene øker den til mellom 20 og 25 minutter, avhengig av når på døgnet bussen går. Rutetidene på enkelte linjer i Bergen vest og Bergen nord blir også endret.

  • Endringene i reisetid i rutetabellene er gjort i tråd med det som har vist seg å være reell reisetid. Det har vært mange forsinkelser med dagens reisetider, særlig med 20-linjene. Det er dessuten lenge siden reisetidene er justert, selv om trafikkmengden de siste årene har økt, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

Hun mener derfor det er naturlig å justere kjøretidene.

  • De reisende er ikke tjent med at den oppgitte reisetiden ikke stemmer. Det er også et stressmoment for sjåførene med forsinkelser i oppsatt kjøretid, sier Dreyer.

Les også: Sjåførene vil ha gjennomgang av flere ruter

50 minutt til sentrum

Hun poengterer at bussene ikke skal kjøre saktere enn før. De vil heller ikke stanse på hver holdeplass for å vente til den nøyaktige passeringstiden er der.

  • I de nye rutene tar vi også høyde for økt reisetid når Fanavegen stenges i ett års tid i forbindelse med den videre utbyggingen av Bybanen, sier Dreyer.

Vente må imidlertid bussene dersom de kommer frem til endeholdeplassen på Nesttun før tiden. Der risikerer også passasjerer som skal videre til sentrum å vente på Bybanen.

Det betyr at reisetiden for eksempel fra Søråshøgda til sentrum øker fra 41 minutter til 50 minutter, dersom du regner med det tar fem minutter å bytte fra buss til bybane.

  • Det positive med Bybanen er at passasjerene får forutsigbarhet i reisetiden, sier Dreyer.

Håper på forutsigbare ruter

Forsker ved Transportøkonomisk institutt, Lasse Fridstrøm, sier det er fornuftig at Skyss nå endrer rutetidene.

  • De to viktigste faktorene for om folk reiser kollektivt er punktlighet og hyppighet. At de kan stole på at bussen faktisk kommer, og at det går mange avganger, sier instituttsjefen.

Ifølge Fridstrøm er reisetid og pris mindre viktig.

— Det som er virkelig ille for folk er at bussen ikke kommer eller at de må vente veldig lenge. Erfarer de dette gjentatte ganger vil det føre til at flere i stedet kjører egen bil, sier Fridstrøm.

Tilbake på 100-bussen ankommer vi Nesttun 14.27 - syv minutter etter oppsatt rutetid. Kristin Krossnes håper passasjerene med de nye rutetidene kan stole på at bussen kommer når den skal.

  • Men jeg er langt fra sikker på at det skjer. At bussene bruker for lang tid kan føre til at folk i stedet tar bilen, sier Krossnes.

Hva synes du om de nye rutetidene?