Klokken er nesten åtte på buss— og bybaneterminalen på Nesttun. På bybaneperrongen trenger utålmodige passasjerer seg mot dørene på bybanevognen mot sentrum. Trening i køsniking er obligatorisk for den som vil ha sitteplass fra endestasjonen.

Tom buss

Samtidig, bare noen skritt fra trengselen, står Bergens best bevarte busshemmelighet. Buss nr 83 er klar til å ta passasjerer akkurat samme veien. BT hiver seg om bord bare sekunder før sjåføren, Ellen Irene Rundhovde, blinker seg ut i morgenrushet. Foruten BT har hun bare en eneste passasjer om bord.

Jeg skulle gjerne hatt litt mer selskap om bord

Ellen Irene Runhovde

Det er Sara Mohamed. Hun er på vei til jobben på Storetveit sykehjem.

— Jeg tar denne bussen hver dag. Det er ikke uvanlig at jeg er eneste passasjer, sier hun.

Press fra publikum

Rutetilbudet mellom Nesttun og sentrum ble lagt om da Bybanen ble åpnet i fjor. Folk som bor og jobber i Storetvedtveien mistet store deler av busstilbudet sitt, og ble henvist til nærmeste bybanestopp på Wergeland, Sletten eller Fantoft.

— Det har vært stor pågang fra publikum for å få denne ruten tilbake igjen. Vi har sett at denne linjen dekker en del områder som Bybanen ikke dekker så godt. Derfor har vi nå gjenåpnet bussruten, sier kommunikasjonsrådgiver i skyss, Camilla Lundberg Berntzen.

Bussen begynte å gå mandag 4. april, men den er ikke oppført i Skyss-ruteheftet.

— Det er fordi fordi alle detaljene rundt linjen dessverre ikke var klare da ruteheftet gikk i trykken. Men vi er i ferd med å trykke opp små lommeruter nå som skal distribueres på Bergen sør-bussene og til Skyss kundesenter på Bergen Storsenter. Det er også satt opp ruteplakater på busstoppene langs traseen. Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger, og vi er glade for at publikum er fornøyd, sier Lundberg Berntzen.

Hun understreker at linje 83 ble opprettet da Bybanen startet opp, men at den har kjørt strekningen Nesttun-Wergeland. Det nye nå er at ruten er strukket helt inn til sentrum.

— Skal bussen også avlaste Bybanen?

— Linjen vil også kunne avlaste Bybanen i perioder der den er full. Skulle det være driftsbrudd eller innstilte avganger på Bybanen så vil det også være lettere for de reisende å finnet et alternativt tilbud. Dette fordi det nå alltid er busser ute i trafikk på denne strekningen, sier Lundberg Berntzen.

Sluttet å ta banen

Denne morgenen får Sara Mohamed mer selskap når bussen passerer holdeplassen på Paradis. Der står student Louise Pettersen og gjør tegn til at hun vil på. Pettersen oppdaget bussruten ved en ren tilfeldighet i forrige uke ved et søk på Skyss sin hjemmeside.

— Etterpå har jeg sluttet å ta Bybanen. Det er jo mye mer behagelig å bli fraktet til byen på denne måten. Bussen er faktisk like rask, og jeg er garantert sitteplass hver eneste gang, sier hun og snur seg mot de mange tomme stolradene.

— Vi som går på Bybanen på Paradis har aldri fått sitte. Derfor foretrekker jeg å ta bussen også når jeg skal hjem om ettermiddagen. Riktignok blir det litt lengre å gå fra holdeplassen til Universitetet. Bussen stopper bare på Bystasjonen. Jeg får med litt mosjon på kjøpet.

Ønsker selskap

Et par stolrader foran sitter Feliz Tvedegaard Heim. Skyss sin hjemmeside er også årsaken til at han bare en uke etter 83-en begynte ruten sin, er blitt fast passasjer på turen frem og tilbake til skolen i byen.

— Jeg bor i "dødsonen" for Bybanen, i Nydalen midt mellom Paradis og Fantoft. Inntil mandag i forrige uke gikk det ikke en eneste sentrumsbuss forbi. Alle bussene langs Storetvedtveien hadde endestopp Wergeland. Det var tungvint. Jeg vet om flere eldre i nabolaget mitt som nesten sluttet å reise til byen. Det ble for tungvint, sier han.

Sjåfør Ellen Irene Rundhovde har til nå hatt rolige dager på jobben når hun kjører rute 83.

— Jeg skulle gjerne hatt litt mer selskap om bord. Dette blir nesten for stille, sier hun.